Financiële resultaten per programma

Afwijking programma Sport, cultuur en recreatie

Programma Sport, cultuur en recreatie

Primitieve
begroting 2021

Begrotings-
wijzigingen
2021

Begroting na
wijziging 2021

Realisatie
2021

Verschil
2021

Lasten

Sportbeleid en activering

947

182

1.129

959

170

Sportaccommodaties

5.387

60

5.448

5.805

-357

Cultuurpres.,productie&participatie

732

313

1.045

1.053

-8

Musea

719

362

1.081

916

165

Cultureel erfgoed

344

10

354

296

59

Media

2.110

75

2.185

2.177

8

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

7.388

785

8.173

7.823

349

Lasten

17.628

1.787

19.415

19.030

385

Baten

Sportbeleid en activering

0

80

80

65

-15

Sportaccommodaties

2.104

-124

1.980

1.810

-170

Cultuurpres.,productie&participatie

90

75

165

168

2

Musea

50

12

62

86

24

Cultureel erfgoed

0

0

0

0

0

Media

265

0

265

289

24

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

125

645

770

872

102

Baten

2.634

689

3.323

3.291

-32

Saldo van lasten en baten

-14.994

-1.099

-16.092

-15.739

353

Bedragen x € 1.000

Toelichting financiën

Het saldo van baten en lasten van het programma Sport, cultuur en recreatie is ten opzichte van de begroting 2021 in totaal € 353.000 voordelig. Hieronder wordt voor de relevante taakvelden ingegaan op de grootste onder- en overschrijdingen.

Lasten

Taakveld Sportbeleid en activering (€ 170.000 voordeel)
Het voordeel op Taakveld Sportbeleid en activering is op hoofdlijnen te verklaren doordat sportverenigingen in 2021 lange tijd gesloten zijn geweest om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Bij de 2e tussentijdse rapportage 2021 zijn er op dit taakveld middelen vrijgemaakt voor de compensatie voor de exploitatiekosten van sportverenigingen. Deze begrote lasten zijn daarentegen gemaakt en verantwoord op het taakveld Sportaccommodaties aangezien in dat taakveld ook de huurbaten worden gerealiseerd. Dit leidt tot een incidenteel voordeel op taakveld Sportbeleid en activering.

Taakveld Sportaccommodaties (€ 357.000 nadeel)
Om de verspreiding van het coronavirus te beperken zijn de sportaccommodaties in 2021 lange tijd gesloten geweest. Ter compensatie hiervan zijn de huur- en exploitatielasten kwijtgescholden. Dit veroorzaakt een incidenteel nadeel van € 308.000. Het resterende nadeel wordt per saldo veroorzaakt door hogere lasten op verschillende onderdelen omtrent beheer, exploitatie, onderhoud van sportaccommodatie.

Taakveld Musea (€ 165.000 voordeel)
Voor de digitalisering genealogische archieven en het e-depot is in 2021 € 175.000 beschikbaar gesteld. Het project digitalisering genealogische archieven loopt conform planning. Inmiddels is de aanbesteding afgerond. Dit geldt ook voor het e-depot, daar is de opdracht deels uitgevoerd. De kosten lopen echter nog door in 2022, vandaar dat wordt voorgesteld om het restantbedrag van € 162.000 door te schuiven naar 2022.
Er zijn minder uitgaven nodig geweest in het kader van de gemeentelijke corona-steunmaatregelen dan begroot (€ 39.000 voordeel).

Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie (€ 349.000 voordeel)
De afwijking heeft betrekking op de uitvoering van het project Duin, Horst en Weide.
Er is in 2021 € 175.000 meer uitgegeven. Dat komt door:

  • Niet geraamde bijdragen van onze gemeente in twee projecten die in het kader van het meerjarige project Duin Horst en Weide uitgevoerd werden (€ 95.000).
  • Kosten landschapstafel (€ 40.000) waartegenover ook hogere baten staan (zie onder de baten).
  • Niet geraamde kosten van het project Park Vreugd en Rust (€ 40.000), waarvoor een subsidieaanvraag bij de provincie ingediend is, maar waar dit jaar nog geen toekenning voor verkregen is.

Daarnaast is er in het kader van verkoop snippergroen ca. € 57.000 uitgegeven aan taxatiekosten en behandeling van aanvragen. Daartegenover staan ook extra opbrengsten (zie bij de baten).

Tegenover deze nadelen staan ook voordelen.
Er is een € 245.000 lagere toerekening van personeelslasten naar het taakveld door onder andere (nog) niet ingevulde vacatures.
Verder is € 295.000 minder besteed op gebied van beheer en onderhoud, zoals bij de Driemanspolder, doorstroom watergangen, grondwaterstanden en beschoeiingen. Oorzaak van deze lagere uitgaven is gelegen in het feit dat het bestek van de Driemanspolder later in het jaar is ingegaan dan voorzien. Het vervangen van de beschoeiingen vindt plaats in samenwerking met een woningbouwcoöperatie. De aanbesteding en werkvoorbereiding wordt verzorgd door de woningcoöperatie en is vertraagd. De waterwerkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2022.
Tot slot is gebleken dat het budget voor huurlasten te hoog is geraamd met ongeveer € 40.000. Bij de begroting 2023-2026 wordt dit budget bijgesteld.

Baten

Taakveld Sportaccommodaties (€ 170.000 nadeel)
Het nadeel op de baten bij dit taakveld wordt op hoofdlijnen veroorzaakt door een lagere vaststelling van de SPUK-uitkering Sport. Gemeenten kunnen niet in alle gevallen de btw op exploitatielasten en investeringen met betrekking tot sportterreinen terugvragen. Gemeenten worden hiervoor gecompenseerd via de zogenaamde SPUK-uitkering vanuit het rijk. Op basis van de aanvraag 2021 is de werkelijke uitkering lager vastgesteld dan was geraamd. Dit leidt tot een incidenteel nadeel. De oorzaak hiervan is dat een aantal werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2022 en doordat door gewijzigde regelgeving een aantal accommodaties geen onderdeel meer uit kunnen maken van de SPUK-regeling. Ter compensatie wordt bij de belastingdienst een verzoek tot btw teruggave gedaan. Daarnaast is er in de begroting rekening mee gehouden dat door de effecten van corona de huurinkomsten van de sportaccommodaties lager zouden uitvallen. Dit effect is verantwoord aan de lastenkant van dit taakveld en leidt daar tot een nadeel.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie (€ 102.000 voordeel)
Aan de hogere baten liggen de hogere opbrengsten voor de verkoop van snippergroen ten grondslag (€ 104.000). Voor het project Duin, Horst en Weide staan tegenover de hogere lasten ook hogere opbrengsten (€ 35.000). Daartegenover staan lagere opbrengsten door minder opgelegde dwangsommen dan begroot.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2022 16:19:07 met de export van 07/06/2022 16:01:48