Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Immateriële vaste activa zijn uitgaven waar geen gemeentelijke bezittingen tegenover staan. Dit zijn de activa die niet stoffelijk van aard zijn en die niet onder de financiële vaste activa vallen. Het BBV kent een limitatieve lijst van immateriële vaste activa, te weten: de kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio; kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief; bijdragen aan activa in eigendom van derden.
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 0 | 221 | 0 | 0 | 0 | 221 |
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 166 | 101 | 0 | 0 | 0 | 268 |
Totaal | 166 | 323 | 0 | 0 | 0 | 489 |
Bedragen x € 1.000 |
In 2021 is een haalbaarheidsonderzoek gestart met betrekking tot de huisvesting van de gemeenteraad en van stadsbeheer. Daarnaast is er een onderzoek geweest naar het ruimtelijk kader gebied De Star.
De gemeente heeft in 2021 wederom een bijdrage gegeven aan sportverenigingen voor de aanschaf van LED-verlichting op sportvelden. De bijdrage wordt in 40 jaar afgeschreven.
Materiële vaste activa
De materiële vaste activa zijn investeringen in duurzame tastbare zaken en worden veelal langer dan 1 jaar gebruikt. Er wordt onderscheid gemaakt in investeringen met een economisch nut en investeringen met maatschappelijk nut. Daarnaast is een categorie opgenomen voor activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing geheven kan worden, zoals riolering.
Investeringen met een economisch nut
Omschrijving | Boekwaarde | Invester- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 1.949 | 38 | 0 | 72 | 0 | 1.915 |
Woonruimten | 54 | 0 | 0 | 4 | 0 | 50 |
Bedrijfsgebouwen | 108.176 | 7.471 | 256 | 4.255 | 0 | 111.136 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 33.369 | 3.578 | 66 | 1.427 | 38 | 35.416 |
Vervoermiddelen | 929 | 184 | 0 | 158 | 0 | 955 |
Machines, apparatuur en installaties | 4.838 | 2.540 | 234 | 1.092 | 54 | 5.997 |
Overige materiele vaste activa | 1.876 | 40 | 24 | 193 | 0 | 1.699 |
Totaal | 151.192 | 13.849 | 581 | 7.201 | 92 | 157.168 |
Bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste mutaties op investeringen met een economisch nut in 2021 betreffen:
Bedrijfsgebouwen
In 2021 is circa € 7,5 miljoen geïnvesteerd in (nieuwbouw) schoolgebouwen. De belangrijkste investeringen zijn de nieuwbouw van de basisscholen de Wegwijzer (€ 2,7 miljoen) en de Pius X
(€ 0,8 miljoen). Voor het voortgezet onderwijs betreft het de nieuwbouw van het Veurs College Voorburg (€ 3,8 miljoen). De desinvestering heeft betrekking op het gebouw Koningin Julianalaan 44.
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
In 2021 is circa € 3,4 miljoen geïnvesteerd in het project Bereikbaarheid Stompwijk; voor de Veenpoldersweg (€ 2,9 miljoen) en VAT kosten (€ 0,5 miljoen). Daarnaast nog een aantal kleine investeringen, zoals vervanging van kunstgrasveld sportpark Duyvestein, de aanleg van de fietsroute Weigelia en het aanpassen van de verkeersregelinstallatie bij de Westfield Mall of the Netherlands.
De desinvestering heeft betrekking op veld 3 van sportpark 't Loo, waarvan het kunstgras vroegtijdig is vervangen.
Voor de fietsroute Weigelia en het project Bereikbaarheid Stompwijk betreffende Veenpoldersweg zijn bijdragen van derden ontvangen.
Vervoersmiddelen
In 2021 zijn zeven gemeentelijke bedrijfsvoertuigen ten behoeve van de buitendienst vervangen. Dit betreft twee bestelauto's en vijf personenauto's.
Machines, apparatuur en installaties
In 2021 is voor een bedrag van circa € 0,6 miljoen geïnvesteerd in het vervangen van verkeersregelinstallaties en circa € 0,4 miljoen voor Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) en Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP's).
Daarnaast is circa € 1,0 miljoen uitgegeven voor de aanschaf en vervanging van automatiseringsapparatuur, verbetering akoestiek sportaccommodaties en aanschaf E-laadpalen voor elektrische dienstvoertuigen.
Bovendien is geïnvesteerd in de vervanging van mobiele telefoons en laptops. De desinvestering betreft de in 2018 aangeschafte mobile telefoons, waarop nog niet werd afgeschreven.
Overige materiële vaste activa
In 2021 is geïnvesteerd in de aanschaf en inrichting van een vastgoedmanagementsysteem en in de algemene inrichting van de Sportparken Westvliet en Kastelenring. De desinvestering heeft betrekking op inrichting en inventaris gebouw Koningin Julianalaan 44.
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen in riolering | 54.977 | 1.811 | 0 | 1.690 | 0 | 55.097 |
Investeringen in afvalverwijdering | 522 | 0 | 0 | 63 | 0 | 459 |
Totaal | 55.498 | 1.811 | 0 | 1.753 | 0 | 55.556 |
Bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste vermeerderingen op deze investeringen in 2021 betreffen het vervangen van rioleringen (€ 1,0 miljoen), de vervanging van rioolinstallaties (€ 0,4 miljoen) en levensduur verlengende reparaties en renovaties (€ 0,4 miljoen). De vervanging van rioleringen betreft met name de Strabolaan.
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 0 | 375 | 0 | 0 | 0 | 375 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 13.513 | 1.659 | 0 | 835 | 186 | 14.151 |
Overige materiele vaste activa | 3.231 | 874 | 0 | 289 | 69 | 3.746 |
Totaal | 16.744 | 2.908 | 0 | 1.124 | 256 | 18.273 |
Bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste vermeerderingen op investeringen in 2021 betreffen:
Gronden en terreinen
In 2021 is grond aangekocht voor een parkeerterrein aan Toevluchtpad de Tol, Leidschendam. Daarnaast is grond gekocht nabij de Zeeheldenwijk.
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
De investeringen in 2021 hebben betrekking op groot onderhoud kunstwerken (€ 0,2 miljoen), voorzieningen openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (€ 0,5 miljoen). Daarnaast uitgaven voor onderhoud en aanpassingen diverse fietspaden (€ 0,6 miljoen) en snelheidsremmende maatregelen en reconstructie Toevluchtpad de Tol in Leidschendam (€ 0,3 miljoen).
Tevens is een bijdrage van derden ontvangen voor de verbetering van 3 fietspaden en voor snelheidsremmende maatregelen Zeeheldenwijk.
Overige materiële vaste activa
In 2021 is geïnvesteerd in het vervangen van speelvoorzieningen (€ 0,4 miljoen), maken aanlegsteigers voor ligplaatsenhaven (€ 0,2 miljoen) en aanleg van 3 fitplaatsen (€ 0,2 miljoen) en een basketbalveld.
De inkomst heeft betrekking op de ombouw van verkeersregelinstallaties.
Investeringen vóór en ná 2016
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut hebben betrekking op investeringen in wegen, bruggen, openbaar groen, openbaar water et cetera. Deze hebben geen economisch nut en zijn niet verhandelbaar. Voor deze investeringen gaf het BBV tot 2017 de voorkeur aan niet activeren of in zo kort mogelijke termijn afschrijven, maar was activeren niet verboden. In 2017 is het BBV gewijzigd en moeten deze investeringen verplicht geactiveerd en afgeschreven worden gedurende de gebruiksduur. Vooruitlopende op deze wijziging in het BBV heeft de gemeente in de Financiële Beheersverordening 2016 de wijziging al doorgevoerd, waardoor de gemeente deze regel hanteert vanaf het boekjaar 2016.
Dit betekent dat er een verschil is tussen de waardering van deze investeringen voor en na 2016. Om inzicht te geven in het deel van de activa dat wel vergelijkbaar is qua systematiek, wordt in het navolgende verloopoverzicht een scheiding aangebracht tussen het bedrag dat volgens de oude systematiek is verantwoord en het deel volgens de nieuwe systematiek.
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Desinveste- | Afschrij- | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen vóór 2016 | ||||||
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 2.428 | 0 | 0 | 205 | 0 | 2.223 |
Overige materiele vaste activa | 377 | 0 | 0 | 46 | 0 | 330 |
Subtotaal | 2.805 | 0 | 0 | 251 | 0 | 2.553 |
Investeringen vanaf 2016 | ||||||
Gronden en terreinen | 0 | 375 | 0 | 0 | 0 | 375 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 11.085 | 1.659 | 0 | 630 | 186 | 11.928 |
Overige materiele vaste activa | 2.854 | 874 | 0 | 243 | 69 | 3.416 |
Subtotaal | 13.940 | 2.908 | 0 | 873 | 256 | 15.719 |
Totaal | 16.744 | 2.908 | 0 | 1.124 | 256 | 18.272 |
Bedragen x € 1.000 |
Financiële vaste activa
De specificatie van de financiële vaste activa is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde | Investe- | Aflossingen | Afschrij- | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
Overige uitzettingen (met een rentetypische looptijd van een jaar en langer): | |||||
SVN (starters) leningen | 891 | 0 | 238 | 0 | 653 |
Overige vorderingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sub-totaal | 891 | 0 | 238 | 0 | 653 |
Kapitaalverstrekkingen: | |||||
Deelnemingen | 5.688 | 13.087 | 0 | 0 | 18.775 |
Overige langlopende geldleningen (u/g) | 23 | 0 | 4 | 0 | 19 |
Totaal | 6.602 | 13.087 | 242 | 0 | 19.447 |
Bedragen x € 1.000 |
Overige uitzettingen (met een rentetypische looptijd van een jaar en langer)
SVN (starters)leningen
Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) zet op voordracht van de gemeente leningen uit in de sector volkshuisvesting. De gemeente verstrekt door tussenkomst van het SVN de bedragen voor de leningen. Tussen het SVN en de gemeente bestaat daarvoor een rekening-courant verhouding. Op deze rekening-courant worden ontvangen rente en aflossingen op leningen bijgestort en komen verstrekte leningen in mindering.
De gemeente kan de gelden in rekening-courant opnemen of gebruiken voor nieuwe leningen. De rekening-courant heeft een rentetypische looptijd van minder dan één jaar (de rente kan dagelijks wijzigen). Dit is de reden waarom de rekening-courant als vlottende activa is opgenomen op de balans.
De totale stand van uitgezette leningen per 31 december 2021 is € 891 duizend. In 2021 is voor een bedrag van € 159 duizend afgelost.
Kapitaalverstrekkingen
Deelnemingen
De specificatie van het onderdeel deelnemingen is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
Aandelen NV Stedin | 4.668 | 4.668 |
Preferente aandelen NV Stedin | 13.087 | 0 |
Aandelen Dunea | 558 | 558 |
Aandelen NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | 461 | 461 |
Aandelen De Binnenbaan | 1 | 1 |
Totaal | 18.775 | 5.688 |
Bedragen x € 1.000 |
De gemeente is in bezit van 170.776 aandelen van Stedin Holding N.V. (voorheen Eneco Holding N.V.) en 27.225 preferente aandelen Stedin, 231.593 aandelen Dunea, 203.190 aandelen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten en 10 aandelen van het werkbedrijf De Binnenbaan.
In 2021 heeft de gemeente 27.225 preferente aandelen Stedin aangekocht, deze aandelen hebben een aanschafwaarde van € 13.086.785.
Overige langlopende leningen uitgeleend (u/g)
Dit betreffen hypothecaire geldleningen die aan personeel zijn verstrekt. Per ultimo 2021 staat er nog 1 geldlening uit. De gemeente verstrekt sinds 2002 geen nieuwe hypothecaire geldleningen meer aan het eigen personeel.
Vlottende activa
Voorraden
Voor het berekenen van de balanswaarden van de voorraden worden op de (boek)waarden van de grondexploitaties de gevormde verliesvoorziening(en) in mindering gebracht. In het kort ziet het verloop van de balanswaarden van de voorraden er als volgt uit.
Omschrijving | Boekwaarde | Verlies-voorziening | Balanswaarde | Boekwaarde | Verlies-voorziening | Balanswaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Vlietvoorde | 39.996 | 4.913 | 35.083 | 38.306 | 5.571 | 32.735 |
Leidschendam centrum | 3.620 | 0 | 3.620 | 2.167 | 0 | 2.167 |
Klein Plaspoelpolder | 1.447 | 0 | 1.447 | 2.428 | 0 | 2.428 |
Rijnlandlaan | -611 | 0 | -611 | -43 | 0 | -43 |
Totaal | 44.452 | 4.913 | 39.539 | 42.859 | 5.571 | 37.288 |
Bedragen x € 1.000 |
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorie:
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 42.859 | 44.452 |
Totaal | 42.859 | 44.452 |
Bedragen x € 1.000 |
Van de bouwgronden in exploitatie is het verloop van de boekwaarden in 2021 als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde | Invester- | Opbreng- | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|
Vlietvoorde | 39.996 | 1.073 | 2.763 | 38.306 |
Leidschendam centrum | 3.620 | 129 | 1.582 | 2.167 |
Klein Plaspoelpolder | 1.447 | 1.033 | 51 | 2.428 |
Rijnlandlaan | -611 | 568 | 0 | -43 |
Totaal | 44.452 | 2.803 | 4.396 | 42.859 |
Bedragen x € 1.000 |
Het geraamde eindresultaat per grondcomplex is als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Boekwaarde | Geraamde nog te maken kosten | Geraamde nog te realiseren opbreng- | Saldo nog te realiseren prijsstijging en rente | Geraamd eindresul- |
---|---|---|---|---|---|
Vlietvoorde | 38.306 | 16.221 | 49.678 | 722 | 5.571 |
Leidschendam centrum | 2.167 | 2.167 | 0 | ||
Klein Plaspoelpolder | 2.429 | 4.981 | 9.497 | -30 | -2.117 |
Rijnlandlaan | -43 | 541 | 12 | 510 | |
Totaal | 42.859 | 21.743 | 61.342 | 704 | 3.964 |
Bedragen x € 1.000 |
Het resultaat van de grondexploitatie is sterk afhankelijk van de te realiseren verkoopprijzen van het te realiseren woningbouwprogramma. Deze verkoopprijzen zijn geschat door externe deskundigen. Omdat de ingeschatte verkoopprijzen prognoses betreffen en op dit moment niet met zekerheid zijn vast te stellen, is een bandbreedte waarneembaar.
Vlietvoorde
Het nadelige resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de boekwaarde per 31 december 2021 en de nog te realiseren inkomsten en uitgaven (volgens het MPG2022 eerste herziening) € 5,6 miljoen op 31 december 2025, de einddatum van het project.
Leidschendam centrum
De gemeente heeft een grondpositie in Leidschendam Centrum. Uitgangspunt is dat de gemaakte kosten worden gedekt uit de grondverkopen in 2022 en 2023. Eind 2023 sluit deze grondexploitatie.
Klein Plaspoelpolder
Het voordelige resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de boekwaarde per 31 december 2021 en de nog te realiseren inkomsten en uitgaven (volgens het MPG2022 eerste herziening) € 2,1 miljoen op 31 december 2025, de einddatum van het project.
De gemeentelijke grondexploitatie betreft de deelgebieden 2, 3B en 4.
Rijnlandlaan
Het nadelige resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de boekwaarde per 31 december 2021 en de nog te realiseren inkomsten en uitgaven (volgens het MPG2022 eerste herziening) € 0,51 miljoen op 31 december 2022, de einddatum van het project.
In de paragraaf grondbeleid wordt dieper ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen van de grondexploitaties. Hieronder volgt een verloop van de verliesvoorziening op grond van MPG2022 eerste herziening.
Omschrijving | Boekwaarde | Vormen | Uitgaven | Vrijvallen | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening grondexploitatie Vlietvoorde | 4.913 | 658 | 0 | 0 | 5.571 |
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan | 498 | 12 | 0 | 0 | 510 |
Totaal | 5.411 | 670 | 0 | 0 | 6.081 |
bedragen x € 1.000 |
Voorziening grondexploitatie Vlietvoorde
De verliesvoorziening voor de grondexploitatie Vlietvoorde per 31 december 2021 is gebaseerd op de eerste herziening van de grondexploitatie in 2022. De gemeente houdt bij het treffen van de voorziening rekening met de verwachte toekomstige rentelasten en prijsstijgingen en treft een voorziening op eindwaarde van € 5,6 miljoen.
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan
De verliesvoorziening voor de grondexploitatie Rijnlandlaan per 31 december 2021 is gebaseerd op de eerste herziening van de grondexploitatie in 2022. De gemeente houdt bij het treffen van de voorziening rekening met de verwachte toekomstige rentelasten en prijsstijgingen en treft een voorziening op eindwaarde van € 0,51 miljoen.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
De vorderingen zijn gewaardeerd tegen nominale waarden onder aftrek van de oninbare bedragen en worden als volgt gespecificeerd:
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
Vorderingen op publiekrechtelijke lichamen | 2.492 | 1.704 |
Vorderingen Rijksbelastingen | 11.158 | 9.229 |
a. Totaal vorderingen op openbare lichamen | 13.650 | 10.932 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist | 25.129 | 62.074 |
b. Totaal uitzettingen in 's Rijks schatkist | 25.129 | 62.074 |
Rekening-courantverhoudingen met niet-financiële instellingen | 3.638 | 3.379 |
c. Totaal rekening-courantverhoudingen | 3.638 | 3.379 |
Debiteuren algemeen (privaatrechtelijk) | 1.665 | 5.315 |
Debiteuren gemeentelijke belastingen | 1.604 | 1.911 |
Debiteuren Soza | 7.684 | 7.302 |
Betaalde waarborgsommen | 3 | 3 |
subtotaal debiteuren | 10.956 | 14.531 |
Af: voorziening voor oninbare debiteuren | -1.820 | -1.976 |
d. Totaal overige vorderingen | 9.136 | 12.556 |
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 51.553 | 88.941 |
Bedragen x € 1.000 |
Vorderingen op publiekrechtelijke lichamen en rijksbelastingen
De vorderingen op publiekrechtelijke lichamen heeft betrekking op een aanvullend bijdrage gemeentefonds 2021 en de voorschotten vierde kwartaal voor verleende diensten aan gemeente Wassenaar en Voorschoten (DVO). De rijksbelasting betreft hoofdzakelijk een vordering op het BTW-Compensatiefonds, die ultimo juni 2022 wordt ontvangen.
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rente typische looptijd van < 1 jaar
Onder deze post wordt het schatkistbankieren verantwoord. De gemeente is verplicht om een overtollig banksaldo bij het Rijk te plaatsen, rekening houdend met het drempelbedrag.
Per balansdatum 2020 was voor een bedrag van € 62 miljoen uitgezet bij het Rijk, eind 2021 bedroeg het saldo € 25 miljoen. In onderstaande tabel is aangegeven welk bedrag de gemeente op de bankrekening had en wat het drempelbedrag was. Voor de bepaling van het bedrag dat de gemeente op dagbasis gemiddeld als banksaldo aanhoudt, wordt een negatief banksaldo niet meegerekend. Het normbedrag is niet overschreden.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren 2021 | |||||||
(1) | Drempelbedrag | € 1.723 | € 4.595 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 60 | 284 | 18 | 10 | ||
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 1.663 | 1.440 | 4.577 | 4.586 | ||
(3b) = (2) > 1 | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - | ||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Rekening-courantverhoudingen
Rekening-courant bestaat uit het direct opvraagbare rekening-courant saldo met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN) bedraagt € 3,6 miljoen per 31 december 2021.
Debiteuren
De stand van de debiteuren betreft een momentopname. Sturing op invordering en debiteurenstanden is een continu proces binnen de gemeente en zal ook de komende jaren onder de aandacht blijven.
In het debiteurensaldo is een aantal posten opgenomen die naar verwachting oninbaar zijn. Voor de verwachte oninbaarheid van deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren beschikbaar van € 1,8 miljoen.
In onderstaande tabel is de stand en het verloop van de voorziening voor dubieuze debiteuren weergegeven.
Omschrijving | Stand per | Toevoe-gingen | Vermin-deringen | Stand per |
---|---|---|---|---|
Dubieuze debiteuren privaatrechtelijk en belastingen | 393 | 43 | 137 | 299 |
Dubieuze debiteuren sociale zaken | 1.582 | 678 | 740 | 1.521 |
Totaal | 1.976 | 721 | 877 | 1.820 |
Bedragen x € 1.000 |
In 2021 is voor een totaalbedrag van € 877.000 oninbaar verklaard (in 2020 € 725.000).
Liquide middelen
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
BNG bankrekeningen | 2 | 0 |
ING bankrekeningen | 1 | 3 |
Totaal | 3 | 3 |
Bedragen x € 1.000 |
De liquide middelen bestaan uit banksaldi bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en de ING.
Per 31 december 2021 was het tegoed bij de ING Bank afgerond € 1.000. Het saldo bij de BNG bedroeg per 31 december 2021 afgerond € 2.000.
Het maximale krediet op de rekening-courant van de BNG bedraagt € 25 miljoen. Dit bestaat uit een kredietlimiet van € 10 miljoen en een intra-dag-limiet van € 15 miljoen.
Overlopende activa
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel: | ||
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 660 | 340 |
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen. | 5.962 | 11.259 |
Totaal overlopende activa | 6.622 | 11.600 |
Bedragen x € 1.000 |
Onder de overlopende activa zijn opgenomen de door de gemeente nog te ontvangen en de vooruitbetaalde bedragen.
De van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel bestaan uit:
Omschrijving | Stand per | Toevoe- gingen | Ontvangen bedragen | Stand per | |
---|---|---|---|---|---|
Gemeente Zoetermeer - ESF 2017 t/m 2021 | 340 | 320 | 0 | 660 | |
Totaal | 340 | 320 | 0 | 660 | |
Bedragen x € 1.000 |
Overige overlopende activa
De overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen zijn eind 2021 € 6 miljoen. De belangrijkste posten die vallen onder de overige overlopende activa zijn onder andere:
- Nog te ontvangen ASR kapitaalverzekering pensioenen wethouders € 1,7 miljoen.
- Nog te ontvangen van het rijk inzake BBZ, toeslagenaffaire en TOZO € 1,3 miljoen.
- Nog te ontvangen kostenverhaal diverse posten € 0,4 miljoen.
- Nog te ontvangen gemeente Wassenaar/Voorschoten betreffende werk en inkomen € 0,1 miljoen.
- Nog te ontvangen afrekeningen verbonden partijen € 0,7 miljoen.
- Vooruitbetaalde post aan diverse gemeenten inzake project Duin Horst en Weide € 0,9 miljoen.
- Vooruitbetaalde post jeugdzorg Haaglanden € 0,3 miljoen.
Passiva
Vaste passiva
Eigen vermogen
Reserves
Reserves worden onderscheiden in algemene reserves en bestemmingsreserves.
Verloop van de reserves | |||||||
xx | Omschrijving | Stand per | Resultaat- bestemming voorgaand boekjaar | Toevoe- | Onttrek- | Vermindering afschrijving op activa | Stand per |
Algemene reserves | |||||||
1 | Algemene reserve met bufferfunctie | 13.573 | 0 | 665 | 12.908 | ||
2 | Algemene reserve vrij besteedbaar | 169.601 | 1.258 | 1.730 | 100.294 | 72.295 | |
xx | Totaal algemene reserves | 183.175 | 1.258 | 1.730 | 100.959 | 0 | 85.203 |
Bestemmingsreserves | |||||||
3 | Reserve Stedelijke vernieuwing | 377 | 0 | 0 | 377 | ||
4 | Reserve dekking afschrijvingslasten | 17.449 | 217 | 1.079 | 16.587 | ||
5 | Reserve herwaardering activa | 4.700 | 0 | 350 | 4.350 | ||
6 | Reserve bereikbaar Stompwijk | 16.781 | 0 | 0 | 16.781 | ||
7 | Reserve Nazorg Rietvink | 350 | 0 | 0 | 350 | ||
8 | Reserve Verevening sociale woningbouw | 132 | 73 | 0 | 205 | ||
9 | Reserve maatregelen Corona | 3.006 | 0 | 1.924 | 1.082 | ||
10 | Reserve Bereikbaarheid | 3.360 | 0 | 3.360 | |||
11 | Reserve Mobiliteit | 19.700 | 0 | 19.700 | |||
12 | Reserve Onderwijshuisvesting | 7.500 | 0 | 7.500 | |||
13 | Reserve Langer zelfstandig wonen | 10.000 | 23 | 9.977 | |||
14 | Reserve Herstelbeleid | 10.000 | 474 | 9.526 | |||
15 | Reserve Energietransitie en Duurzaamheid | 46.000 | 578 | 45.422 | |||
xx | Totaal bestemmingsreserves | 42.794 | 0 | 96.850 | 3.349 | 1.079 | 135.217 |
Gerealiseerd resultaat 2020 | 1.258 | -1.258 | 0 | ||||
Gerealiseerd resultaat 2021 | - | 1.682 | 1.682 | ||||
xx | Totaal | 227.227 | 0 | 100.262 | 104.308 | 1.079 | 222.102 |
Bedragen x € 1.000 |
Het eigen vermogen is in 2021 met € 5,1 miljoen afgenomen. Onderstaand wordt puntsgewijs ingegaan op enkele belangrijke mutaties in de reserves.
Algemene reserve |
---|
Algemene reserve met bufferfunctie
De algemene reserve met bufferfunctie is bestemd voor het opvangen van financiële gevolgen van calamiteiten en risico’s (exclusief die van grondexploitaties). De reserve vormt een belangrijk deel van de weerstandscapaciteit.
De mutatie bestaat uit een onttrekking van € 665.200 in verband met de maximale omvang van deze reserve van € 12,908 miljoen (= 1,4 x omvang risico’s van € 9,22 miljoen). |
---|
Algemene reserve vrij besteedbaar
Deze reserve is onderdeel van de weerstandscapaciteit. Op deze reserve rusten geen claims, de middelen zijn vrij besteedbaar.
De mutaties 2021 bestaan uit.
Storting: |
---|
Bestemmingsreserve |
Reserve stedelijke vernieuwing
Deze reserve is bestemd voor Stedelijke vernieuwing. Stedelijke vernieuwing is een programmatische aanpak die verbindingen legt tussen verschillende beleidsterreinen (o.a. wonen, welzijn, duurzaamheid, ruimtelijke ontwikkeling en wijkgericht werken) om zo een impuls te geven aan de leefbaarheid in de wijken en buurten.
Geen mutaties. |
---|
Reserve dekking afschrijvingslasten
De reserve is voor de dekking van afschrijvingslasten van (geactiveerde) investeringen die in overeenstemming met de besluitvorming ten laste van éénmalige middelen komen.
De mutaties 2021 bestaan uit: |
---|
Reserve herwaardering activa
Deze reserve is ingesteld naar aanleiding van de stelselwijziging afschrijving activa. De afschrijving van de activa is in 2010 omgezet van een lineaire naar een annuïtaire afschrijving. Dit geeft na verloop van tijd hogere lasten die gedekt worden door deze reserve.
De mutatie bestaat uit een onttrekking van € 350.000 conform de primitieve begroting 2021. |
---|
Reserve bereikbaarheid Stompwijk
De reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten die samenhangen met de investeringen in de renovatie van de Stompwijkseweg, de Dokter van Noortstraat en de aanleg van de Verbindingsweg.
Geen mutaties. |
---|
Reserve nazorg Rietvink
Werkzaamheden die in het kader van nazorg nog plaats moeten vinden in het project Rietvink.
Geen mutaties. |
---|
Reserve verevening sociale woningbouw
De reserve Verevening sociale woningbouw is voor de financiële bijdragen en onttrekkingen in het kader van de realisatie van 30% sociale woningbouw. Wanneer in woningbouwplannen in Leidschendam-Voorburg minder dan 30% of geen sociale woningen zijn opgenomen, is de projectontwikkelaar verplicht een financiële bijdrage te storten in het vereveningsfonds. Wanneer de projectontwikkelaar juist meer dan 30% sociale woningen wenst te realiseren, dan ontvangt de projectontwikkelaar een bijdrage uit het fonds, als het saldo van het fonds dit toelaat.
De mutatie bestaat uit een storting van € 73.000 in verband met de ontvangen bijdrage van een ontwikkelaar. |
---|
Reserve maatregelen corona
Dekking van de economische maatregelen ten gevolge van corona.
De mutatie 2021 bestaat uit een onttrekking van € 1.923.673 overeenkomstig de werkelijke uitgaven in het kader van corona. |
---|
Bereikbaarheid
De reserve dient ter dekking van de kosten van de realisatie van de aanleg van de parkeergarage Leidschendam Noord en de aanleg van het parkeerterrein Leidsekade-Venestraat.
De mutatie bestaat uit: |
---|
Mobiliteit
Het bereikbaar houden van Leidschendam-Voorburg.
De mutatie bestaat uit: |
---|
Het (gedeeltelijke) bestedingsplan is in 2021 door de raad besproken. |
Onderwijshuisvesting
Ter dekking van de kosten voor de vervangings- en renovatieopgave in het voortgezet onderwijs waar de rijksbijdragen onvoldoende voor zijn.
De mutaties bestaat uit: |
---|
Langer zelfstandig Wonen
Betere ondersteuning en zorg thuis, hulp aan mantelzorger en vrijwilligers, meer geschikte woningen voor ouderen.
De mutaties bestaan uit: |
---|
In 2021 heeft de raad het bestedingsplan 2021 – 2030 voor Langer Zelfstandig Wonen vastgesteld. De werkelijke uitgaven betreffen die van een flatcoach die dit jaar begonnen is. |
Herstelbeleid
Deze reserve is bedoeld om Leidschendam-Voorburg sterker uit de crisis te laten komen door sociale, maatschappelijke en economische interventies te ontwikkelen en te implementeren die burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen helpen zich in te stellen op de nieuwe toekomst.
De mutaties bestaan uit: |
---|
In de Nota van Wijziging bij de begroting 2021 zijn voor een aantal maatregelen in het kader van hersteld beleid middelen beschikbaar gesteld. |
Energietransitie en Duurzaamheid
Ter dekking van kosten voor de klimaatopgave om in 2050 CO2 neutraal te zijn.
De mutaties bestaat uit: |
---|
In 2021 heeft de raad het bestedingsplan voor Energietransitie en Duurzaamheid vastgesteld. |
Emu-saldo (Europese Monetaire Unie)
In het bestuurlijk akkoord ‘Beheersen EMU-saldo lokale overheid’ is onder andere afgesproken dat in de begrotingen en de daarbij behorende jaarrekening van gemeenschappelijke regelingen, gemeenten en provincies het EMU-saldo wordt opgenomen. Doel is om een goede informatievoorziening te bieden die essentieel is voor het op macroniveau monitoren en beheersen van het EMU-saldo en voor het onderhoud van het gemeente- en provinciefonds.
Voor een toelichting op de verschillen tussen begroting en realisatie, zie de financiële samenvatting bij de programma’s en de toelichting op de balans.
Nr. | Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijzigingen | Realisatie |
---|---|---|---|---|
1. | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves | -10.316 | -18.087 | -5.125 |
2. | Mutatie (im)materiële vaste activa | 30.252 | 38.721 | 7.885 |
3. | Mutatie voorzieningen | -341 | -422 | 2.163 |
4. | Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -8.996 | 973 | -2.251 |
5. | Boekwinst bij verkoop effecten en boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | 0 | 27 | 0 |
tekst | Berekend EMU-saldo | -31.913 | -58.231 | -8.596 |
Bedragen x € 1.000 |
Vreemd vermogen
Voorzieningen
Voorzieningen worden onderscheiden in:
- Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s die op balansdatum onzeker zijn;
- Voorzieningen ter egalisering van kosten;
- Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven;
- Voorzieningen voor middelen van derden.
Verloop van de Voorzieningen | ||||||
Omschrijving | Stand per 1-1-2021 | Toevoe- | Aanwen- | Vrijvallen | Stand per | |
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico’s | ||||||
1 | Voorziening ingegane pensioenen wethouders | 2.692 | 0 | 184 | 53 | 2.455 |
2 | Voorziening toekomstige pensioenen wethouder | 1.065 | 1.661 | - | 22 | 2.703 |
3 | Voorziening wachtgeld wethouders | 366 | 99 | 119 | 346 | |
4 | Voorziening Rijnlandlaan (grondexploitatie) | 498 | 12 | 0 | 510 | |
xx | Totaal verplichtingen, verliezen en risico’s | 4.620 | 1.772 | 303 | 75 | 6.014 |
Voorziening ter egalisering van kosten | ||||||
6 | Voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen | 2.543 | 1.257 | 733 | 3.067 | |
7 | Voorziening onderhoud wegen | 569 | 2.548 | 2.509 | 608 | |
xx | Totaal voorziening ter egalisering van kosten | 3.113 | 3.805 | 3.242 | - | 3.675 |
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangings- investeringen waarvoor een heffing wordt geheven | ||||||
xx | Totaal voorziening toekomstige vervangingsinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening voor middelen van derden | ||||||
8 | Voorziening afkoopsommen grafonderhoud | 729 | 149 | 208 | 669 | |
9 | Voorziening zwerfafval | 16 | 0 | 14 | 2 | |
10 | Voorziening riolering | 3.314 | 331 | 0 | 3.644 | |
11 | Voorziening afval | 712 | 0 | 0 | 51 | 662 |
xx | Totaal voorzieningen voor middelen van derden | 4771 | 479 | 222 | 51 | 4.978 |
xx | Totaal | 12.504 | 6.055 | 3.767 | 126 | 14.667 |
Bedragen x € 1.000 |
Onderstaand wordt puntsgewijs ingegaan op enkele belangrijke mutaties in de voorzieningen:
A. Voorziening verplichtingen,verliezen,risico's |
---|
Voorziening ingegane pensioenen wethouders
De voorziening pensioenen wethouders is gevormd voor toekomstige pensioenverplichtingen aan gewezen wethouders, waarvan de pensioenaanspraak in eigen beheer wordt gehouden. De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks bepaald aan de hand van actuariële berekeningen en is opgenomen tegen contante waarde. De berekeningen zijn gebaseerd op de actuele rekenrente en sterftetabel.
In 2021 is een bedrag van € 52.743 vrijgevallen uit de voorziening. Deze vrijval is het gevolg van het overlijden van een van de gepensioneerde wethouders. Door het overlijden vervalt de uitbetaling van het pensioen aan deze deelnemer. Daarnaast zijn de pensioenen van de overige gepensioneerde wethouders maandelijks uitgekeerd en onttrokken aan de voorziening. |
---|
Voorziening toekomstige pensioenen wethouders
De Voorziening toekomstige pensioenen wethouders is ingesteld naar aanleiding van het afgelopen APPA-plan voor de wethouders. In het kader van de backservice verplichtingen is deze ondergebracht bij een verzekeraar onder de naam APPA-fonds (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers). De hoogte van de voorziening heeft betrekking op het deel dat nog niet door het fonds is gedekt.
De regeling Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA), die tot en met 2021 in beheer was bij een externe verzekeraar, wordt vanaf 2022 in eigen beheer uitgevoerd omdat de externe verzekeraar deze dienst niet meer aanbiedt. De opgebouwde middelen uit de kapitaalverzekering zijn eind 2021 vrijgevallen en gestort in de voorziening toekomstige pensioenen wethouders. Deze aanvullende storting bedraagt € 1.660.600. Vervolgens wordt de hoogte van de voorziening bepaald aan de hand van actuariële waardeberekeningen. Op basis hiervan heeft een vrijval van € 22.039 plaatsgevonden. |
---|
Voorziening wachtgelden wethouders
Deze voorziening dekt de verwachte kosten van ingegane wachtgelden van voormalig wethouders.
In 2021 is de lijst met deelnemers met wachtgeld uitgebreid met één deelnemer, waardoor de hoogte van de voorziening niet meer toereikend was. Met een aanvullende storting is de voorziening naar de juiste hoogte gebracht. De stand van de voorziening wordt bepaald door de verwachte wachtgeldkosten van de deelnemers. Deze verwachte kosten worden gebaseerd op de resterende maanden waarin de deelnemers recht hebben op wachtgeld en de uitbetaalde wachtgelden van 2021. |
---|
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan
Dekken van het verlies van deze grondexploitatie. De voorziening heeft een omvang ter grootte van het verlies op de einddatum (eindwaarde).
Een storting van € 12.000. | |
---|---|
De stand van de voorziening, per 31 december 2021, is gebaseerd op het nog vast te stellen MPG 2022 - 1e herziening. | |
B. Voorziening ter egalisering van kosten |
Voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen
De voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen is gevormd voor de toekomstige uitgaven voor groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen op basis van meerjarige onderhoudsprogramma’s (MOP’s).
In 2021 is een bedrag van € 1.256.567 in de voorziening gestort voor toekomstig groot onderhoud. Daarnaast is er ten laste van de voorziening € 733.127 besteed aan van groot onderhoud gebouwen. |
---|
Voorziening onderhoud wegen
Op basis van een beleids- en beheerplan voor het onderhoud van wegen is de voorziening per 1 januari 2020 ingesteld.
Conform het beheerplan is er € 2,548 miljoen gestort en in verband met de kosten van groot onderhoud is € 2,509 miljoen onttrokken. | |
D. Voorziening voor middelen van derden |
---|
Voorziening afkoopsommen grafonderhoud
De voorziening afkoopsommen grafonderhoud is gevormd om de toekomstige lasten te dekken van onderhoudswerkzaamheden aan graven, waarvan de eigenaar de onderhoudsplicht heeft overgedragen aan de gemeente door het betalen van een afkoopsom. Ontvangen afkoopsommen worden toegevoegd aan de voorziening en vallen in twintig jaar vrij ten gunste van de exploitatie van begraafplaatsen voor de dekking van de onderhoudskosten.
De in 2021 ontvangen afkoopsommen van € 148.500 zijn in de voorziening gestort. Ter dekking van de kosten voor onderhoud aan de graven is een bedrag van € 208.000 vrijgevallen. |
---|
Voorziening zwerfafval
De voorziening zwerfafval is gevormd om een extra impuls te geven aan de gemeentelijke aanpak van zwerfafval. Jaarlijks ontvangt de gemeente van Nedvang een vergoeding voor extra aanpak van zwerfafval en wordt het saldo van baten (bijdrage Nedvang) en lasten (kosten aanpak zwerfafval) verrekend met de voorziening.
In 2021 heeft een onttrekking aan de voorziening plaatsgevonden in verband met hogere uitgaven in het kader van zwerfafval. |
---|
Voorziening riolering (egalisatie)
De voorziening riolering (art. 44.2) is gevormd om in geval van nog niet uitgevoerd werk bij investeringen de onderbesteding op kapitaallasten te doteren aan de voorziening (artikel 44, lid 2 BBV). Deze voorziening wordt aangewend ter dekking van toekomstige extra kapitaallasten en/of voor (toekomstige) tekorten op het product Riolering.
In 2021 is een bedrag van € 330.636 toegevoegd als gevolg van een voordeel op kapitaallasten door een afwijking in het realisatietempo van de vervangingsinvesteringen. |
---|
Voorziening afval (egalisatie)
De voorziening afval (art. 44.2) is gevormd om in geval van onder- of overbesteding op de geraamde afvaluitgaven waarvoor via het afvalstoffentarief inkomsten zijn verworven, het resultaat tussen afvalinkomsten en –uitgaven te storten of te onttrekken aan de voorziening.
In 2021 is een bedrag van € 50.788 aan de voorziening onttrokken als gevolg van een overbesteding op het product Afval (met name lagere opbrengst afvalstoffenheffing). |
---|
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer:
Tot de vaste schulden behoren de opgenomen langlopende geldleningen met een oorspronkelijke looptijd van één jaar of langer en de waarborgsommen. Het verloop en de opbouw van de langlopende schulden is als volgt:
Omschrijving | Stand per | Vermeer- | Aflos- | Vervroeg- | Overige vermin- | Stand per |
---|---|---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen van binnenlandse banken | 93.413 | 0 | 11.293 | 0 | 0 | 82.120 |
Waarborgsommen | 21 | 1 | 19 | 0 | 0 | 3 |
Vooruitontvangen bedragen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer: | ||||||
VOF L’dam centrum | 3.594 | 0 | 1.434 | 0 | 0 | 2.160 |
Totaal | 97.028 | 1 | 12.746 | 0 | 0 | 84.283 |
Bedragen x € 1.000 |
Onderhandse leningen van binnenlandse banken
In 2021 zijn geen nieuwe leningen aangetrokken en is in totaal voor € 11,3 miljoen afgelost aan langlopende leningen. Dit brengt het langlopende leningen totaal op € 82 miljoen. De rentelast over het openstaande langlopende vreemd vermogen bedroeg in 2021 € 1.249.534.
Overige leningenVOF Leidschendam Centrum
De gemeente heeft gronden in het gebied Leidschendam Damcentrum verworven. De VOF Leidschendam Centrum (waar de gemeente voor 50% in deelneemt) heeft deze aankopen gefinancierd. Ook heeft de VOF in opdracht van de gemeente deze gronden gedeeltelijk bouwrijp gemaakt, deze uitgaven heeft de VOF voorgefinancierd. De voorfinancieringen door de VOF zijn een renteloze lening aan de gemeente. De gemeente lost deze lening af bij verkoop van de gronden aan de VOF. In 2021 is er voor € 1,4 miljoen aan gronden overgedragen en daarmee afgelost van de lening.
Waarborgsommen
De waarborgsommen zijn in totale omvang afgenomen en bedragen per 31 december 2021 afgerond € 3.000
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
Deze netto-vlottende schulden worden als volgt gespecificeerd:
Omschrijving | Stand per | Stand per |
---|---|---|
Overige kasgeldleningen | 0 | 0 |
a. Totaal overige kasgeldleningen | 0 | 0 |
Banksaldi | 0 | 0 |
b. Totaal banksaldi | 0 | 0 |
Crediteuren algemeen | 5.332 | 7.934 |
Kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen | 0 | 677 |
Overige kortlopende schulden | 3.377 | 2.779 |
c. Totaal overige schulden | 8.710 | 11.390 |
Totaal | 8.710 | 11.390 |
Bedragen x € 1.000 |
Overige kasgeldleningen
De stand van de aangetrokken kasgeldleningen per 31 december 2021 is € 0.
Banksaldi
Per 31 december 2021 is het tegoed bij de ING Bank € 1.222 positief en het saldo bij de BNG bedraagt per saldo per 31 december 2021 € 1.751 positief. Omdat de banksaldi positief is, worden zijn deze bedragen opgenomen onder de vlottende activa.
Crediteuren algemeen / kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen
Deze post betreft de nog te betalen facturen per 31 december 2021. Voor crediteuren algemeen € 5,3 miljoen per 31 december 2021, staat per 10 maart 2022 nog een bedrag open van € 67.000.
Overige kortlopende schulden
Per 31 december 2021 bestaat deze post uit de nog af te dragen loonheffing over december 2021 van € 3,4 miljoen.
Overlopende passiva
Omschrijving | Stand per | Stand per |
---|---|---|
a. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 10.635 | 16.216 |
b. De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren: | ||
- Het Rijk | 2.158 | 2.347 |
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 2.428 | 2.125 |
c. Overige vooruit ontvangen bedragen die ten bate van het volgende begrotingsjaar komen | 1.416 | 1.449 |
Totaal overlopende passiva | 16.637 | 22.137 |
Bedragen x € 1.000 |
De overlopende passiva van 16,6 miljoen betreft de door de gemeente verschuldigde (€ 10,6 miljoen) en vooruit ontvangen bedragen (€ 6 miljoen) per 31 december 2021.
a. Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot uitbetaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
De belangrijkste verplichtingen hebben voor € 3,6 betrekking op het gebied van jeugd, € 1,0 miljoen inzake Wmo, € 0,9 miljoen CAO verhoging, € 0,8 miljoen op participatiewet/BBZ/TOZO, € 0,6 miljoen heeft betrekking op de uitkeringen voor gemeente Wassenaar en Voorschoten, € 0,6 onderhoud groen, bomen en riool, € 0,4 regiotaxi MRDH, € 0,4 specifieke uitkering rijk in verband met btw bij portaccommodaties € 0,2 De Binnenbaan, € 0,2 controle coronabewijs, € 0,2 VRH aanvulling bijdrage 2021 en € 0,2 miljoen betreft de Ooievaarspas.
b. Vooruit ontvangen overheidsbijdragen
Volgens het BBV artikel 52a lid 1 wordt in de onderstaande tabel het verloop per uitkering met een specifiek bestedingsdoel weergegeven. De gemeente heeft van overheidsinstellingen bijdragen ontvangen voor de uitvoering van specifieke taken. Zolang de gemeente die taak nog niet (volledig) heeft uitgevoerd, blijft (een deel van) de ontvangen bijdrage als vooruit ontvangen verantwoord. Voor de opgenomen lasten heeft de gemeente de corresponderende taak uitgevoerd.
c. Overige vooruit ontvangen bedragen
Dit betreft met name € 0,8 miljoen kostenverhaal diverse locaties en € 0,4 miljoen huur voor gebruik gebouwen en gronden.
Omschrijving | Stand per | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen of terugbetalingen | Stand per |
---|---|---|---|---|
Onderwijsachterstandenbeleid | 95 | 1.449 | 1.167 | 378 |
Geluidsanering Laan van NOI | 292 | 0 | 167 | 124 |
Min.Infra - Geluidsanering Populierendr. | 31 | 0 | 0 | 31 |
SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek | 55 | 0 | 55 | 0 |
Compensatie uitvoeringskosten TOZO | 474 | 0 | 474 | 0 |
Projectbijdrage PPS retail - Rijk | 350 | 0 | 235 | 115 |
Extern Advies Warmtetransitie (EAW) | 21 | 0 | 21 | 0 |
Regeling Reductie Energie (RRE) | 148 | 0 | 94 | 54 |
Schuld Tozo BK aan Rijk | 875 | 200 | 0 | 1.076 |
Lokaal Sportakkoord | 5 | 170 | 68 | 107 |
Nationaal programma onderwijs | 0 | 274 | 0 | 274 |
Subtotaal - Het Rijk | 2.347 | 2.094 | 2.283 | 2.158 |
Duin Horst en Weide | 1.669 | 158 | 550 | 1.277 |
RMC gelden | 0 | 53 | 53 | 0 |
MRDH - Fietsroute Weigelia | 26 | 0 | 26 | 0 |
Prinsenhof proeftuin VIG in de buurt | 40 | 0 | 40 | 0 |
MRDH - Projectbijdrage PPS retail | 48 | 0 | 0 | 48 |
MRDH - Ombouw 5 VRI's naar iVRI's Heuvel / Steeln | 35 | 0 | 35 | 0 |
MRDH - UVP Duurzaam veilig Mrg. Steelaan | 4 | 0 | 4 | 0 |
MRDH - Ombouw 7 VRI's naar iVRI's Noordsingel | 54 | 0 | 54 | 0 |
Prov. ZH - Recreatie om de stad | 174 | 0 | 0 | 174 |
Noodsteun Culturele sector | 75 | 0 | 75 | 0 |
Spuk Invest.impuls Verkeersveiligheid | 0 | 188 | 143 | 45 |
Spec.uitkering ventilatie op scholen | 0 | 32 | 31 | 0 |
De Star subs. 109 woningen | 0 | 400 | 0 | 400 |
Woningbouw Venestraat - Nieuwstraat | 0 | 186 | 0 | 186 |
Glassanering/helofytenfilter Vlietvoorde | 0 | 262 | 0 | 262 |
Woningbouw Van Santhorststraat Stompwijk | 0 | 36 | 0 | 36 |
Subtotaal - Overige Nederlandse overheidslichamen | 2.125 | 1.314 | 1.012 | 2.428 |
Totaal | 4.472 | 3.408 | 3.296 | 4.586 |
Bedragen x € 1.000 |
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Doel van Onderwijsachterstandenbeleid is het ontwikkelen van beleid gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden van kinderen. Jaarlijks verstrekt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een subsidie, in 2021 is een bijdrage ontvangen van € 1.449.000. De uitvoeringslasten in 2021 waren € 1.167.000 en de beginstand bedroeg € 95.000, waardoor er per 31 december 2021 € 378.000 als vooruit ontvangen overheidsbijdragen blijft staan.
Geluidsanering Laan van NOI
Doel van het project ‘Geluidsanering Laan van NOI’ is, het beperken van de geluidsbelasting vanwege de spoorlijn Den Haag-Leiden bij 274 woningen door de aanleg van raildempers en de bouw van twee geluidschermen en incidenteel aanvullende gevelmaatregelen. In het kader van de subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai verstrekt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bedrag van € 5.638.500. De laatste werkzaamheden zijn in 2020 (eerste kwartaal) afgerond en financieel deels verwerkt in 2021. Op dit project is een onderbesteding gerealiseerd van € 124.000, dit bedrag zal terugbetaald worden aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Geluidsanering Populierendreef in Voorburg
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een bijdrage van € 31.550 verstrekt om een geluidssaneringsprogramma op te stellen voor 80 woningen aan de Populierendreef 1 – 319 in Voorburg. Dit project heeft vertraging opgelopen door de coronacrisis, het streven is erop gericht in 2022 weer voortgang te boeken en daarvoor zal dit budget worden aangesproken.
SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek
Doel van de regeling SPUK gedupeerden toeslagenproblematiek is het ondersteunen en helpen van gedupeerden van de toeslagenaffaire. Eind 2020 is van het Ministerie van Financiën een bijdrage ontvangen van € 55.000 welke in 2021 is besteed.
Compensatie uitvoeringskosten TOZO
De gemeente heeft in 2020 een vaste inclusieve vergoeding ontvangen voor alle uitvoeringskosten voor de Tozo. In de vergoeding is rekening gehouden met inspanningen van gemeenten ten aanzien van eventueel benodigde herstelacties in het kader van rechtmatigheid en het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik in de jaren na uitkering van de middelen. In 2021 zijn deze middelen besteed.
Projectbijdrage PPS retail - Rijk
Van het ministerie van Economische zaken en Klimaat is een bedrag van € 350.000 ontvangen voor de uitvoeringskosten van de MKB-deals binnen de gemeente Leidschendam – Voorburg. Dit project is gestart in 2021. In 2021 hebben we € 235.000 aan kosten gemaakt, voor het realiseren van HYPE labs in drie van de vier winkelgebieden.
Het resterende saldo van € 115.000 zal aangewend worden in 2022 en 2023 voor het realiseren van de volgende activiteiten:
- Invulling en implementatie propositie digitalisering & innovatie
- Lancering RI&EC Communicatieplatform (Open Social)
- Vergroten zichtbaarheid en bekendheid RI&EC
Extern Advies Warmtetransitie (EAW)
Van de rijksdienst voor ondernemend Nederland is een bijdrage ontvangen van € 20.660 voor de kosten van inhuur van technisch-economische kennis voor het opstellen van een Transitievisie Warmte “hoe de gemeente haar wijken aardgasvrij wil maken”. Het opstellen van de visie is in 2021 opgesteld en gedeeld met de Provincie Zuid Holland.
Regeling Reductie Energie (RRE)
Het Rijk heeft vanwege de Urgenda rechtszaak (C02-reductiedoelstelling in 2020) in oktober 2019 de Regeling Reductie Energiegebruik( RRE) opgesteld. Met deze regeling kunnen gemeenten projecten opzetten waarmee huiseigenaren gestimuleerd worden om energiebesparende maatregelen te nemen en zodoende hun C02-uitstoot verminderen.
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft vanuit het ministerie een toekenning ontvangen van € 214.676, om haar ingediende projecten op te zetten. De totale kosten voor de Regeling Reductie Energieverbruik zijn € 160.000 en vallen dus lager dan geraamd. Dit heeft mede zijn oorzaak in de verscherpte coronamaatregelen, waardoor niet alle geplande activiteiten (huisbezoeken) hebben kunnen plaatsvinden. Het onbenutte deel van de subsidie (€ 54.000) vloeit terug naar het rijk.
Schuld Tozo BK aan Rijk
De verstrekkingen bedrijfskapitaal bij de Tozo worden in de SiSa verantwoord. De bijstand in de vorm van bedrijfskapitaal betreft een verstrekking in de vorm van een lening. Dit bedrag moet uiteindelijk terugbetaald worden aan het Rijk. Er is eind 2021 een saldo van € 1.076.000 aan bedrijfskapitaal verstrekt en dient daarom als schuldpositie opgenomen te worden op de balans.
Lokaal Sportakkoord
Om sport en beweging in Leidschendam-Voorburg te stimuleren heeft de gemeente in 2021 een specifieke uitkering verkregen van € 80.000 in het kader van de regeling sportakkoord. Daarnaast is een aanvullende specifieke uitkering ontvangen van € 90.000 voor leefstijlinterventies. Voor beide uitkeringen hebben de bestedingen niet volledig kunnen plaatsvinden in 2021, waardoor de uitgaven verder in 2022 gedaan zullen worden. De niet bestede middelen in 2021 zijn opgenomen bij vooruit ontvangen bedragen.
Nationaal Programma Onderwijs
De regeling Nationaal Programma Onderwijs richt zich op het herstel en de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona. In 2021 is hier een bedrag van € 274.000 voor ontvangen. Aangezien de gesprekken met de onderwijsinstellingen in 2021 nog liepen, de plannen nog in de maak waren en er nog geen bestedingen waren, is dit bedrag opgenomen als vooruit ontvangen bedrag.
Duin Horst en Weide
Doel van het project ‘Duin Horst en Weide’ is, het waarborgen van de landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische authenticiteit van het gebied: het versterken van de vitaliteit en het vergroten van de beleefbaarheid in de Duin Horst & Weide. In het kader van de subsidieregeling 'Gebiedsprogramma’s groen Zuid-Holland 2016' verstrekt de provincie Zuid-Holland een subsidie van € 2.400.000. De projecten lopen tot en met 2022.
De gemeente Leidschendam-Voorburg treedt namens de Landschapstafel als penvoerder ('penningmeester') op voor de subsidieverantwoording aan de Provincie en de bevoorschotting en afrekening van de provinciale subsidie naar de andere samenwerkende partners (diverse gemeenten, DUNEA en Hoogheemraadschap van Rijnland).
RMC Middelen
Betreft de nog te besteden middelen voor het Regionale- Meld en Coördinatiefunctie (RMC) casemanagement, aanpak voortijdig schoolverlaten, studieloopbaanbegeleiding en de overstap van voortgezet onderwijs naar middelbaar beroepsonderwijs. Een bedrag van € 53.000 is vrijgevallen.
Fietsroute Weigelia
Doel van het VVP - project is het bevorderen van een veilige fietsverbinding als schakel in het netwerk hoofdfietsroutes door middel van een vrijliggend fietspad. Door de overgang van Stadsgewest Haaglanden naar de MRDH als subsidieverstrekker, is in een vroeg stadium een voorschot van € 175.000 ontvangen. De werkzaamheden zijn in 2021 afgerond en er hoeft geen afrekening met MRDH plaatst te vinden over het subsidie bedrag.
Prinsenhof proeftuin VIG in de buurt
VIG richt zich op jongeren die opgroeien in een gezin waarin een ouder of broer/zus een detentieverleden heeft. Deze jongeren lopen zelf een verhoogd risico op het ontwikkelen van crimineel gedrag. De wijk Prinsenhof is één van de aandacht wijken in de gemeente Leidschendam-Voorburg. In deze wijk wordt een onderzoek opgezet waarin 25 van de meest problematische gezinnen met een familielid met een detentieverleden worden gevolgd en begeleid. De subsidie is in 2021 besteed.
MRDH - Projectbijdrage PPS retail
Het doel van dit project is de HYPE Lab-formule door te ontwikkelen als onderdeel van een volgroeid ecosysteem. Waardoor opgeschaald kan worden tot een regionaal (en landelijk) toepasbare tool die faciliteert dat innovaties in lokale retail omgevingen in praktijk worden gebracht. Dit gebeurt in samenwerking met landelijk kennisplatform Voormijnwinkel.nl (een interactieve tool webbrowser / applicatie) en regionale/ lokale technologiehubs. Het doel is het HYPE Lab op duurzame wijze (doorlopend) uit te voeren. In eerste instantie (2020-2021) lokaal en vervolgens (2021-2022) regionaal.
Om dit te bewerkstelligen heeft de MRDH een subsidiebeschikking afgegeven van € 60.000. De bevoorschotting bedraagt 80% van de verleende bijdrage en komt uit op een bedrag van € 48.000.
In 2022 zullen deze middelen aangewend worden om de HYPE labs te continueren en te optimaliseren.
MRDH - Ombouw VRI's naar iVRi's Heuvellaan / Mrg van Steelaan / Noordsingel
Rondom de Westfield Mall of the Netherlands zijn aan de Heuvellaan, Mrg van Steelaan en de Noordsingel de VRI’s (verkeerregelinstallaties) omgebouwd naar intelligente VRI’s.
Door de vertraging van de oplevering van de Mall was de ombouw van de VRI’s ook vertraagd. In 2021 zijn de laatste werkzaamheden afgerond en er hoeft geen financiële afrekening met MRDH plaats te vinden over het subsidie bedrag.
MRDH - UVP Duurzaam veilig MRg. Steelaan
Doel van het project ‘Duurzaam Veilig Project Steelaan’ is het bevorderen van het fiets- en openbaar vervoer gebruik en het verbeteren van de veiligheid. De fietspaden aan de Monseigneur van Steelaan zijn verbreed en geasfalteerd. Het project is uitgevoerd in 2020 en financiële afronding heeft plaats gevonden in 2021.
Provincie Zuid-Holland - Recreatie om de stand
Voor het programma Recreatie om de Stad (Rods) heeft de provincie € 174.000 beschikbaar gesteld voor de kosten van het inrichtingsplan van groen binnen de gebiedsontwikkeling van Vlietvoorde. Het plan wordt naar verwachting in 2022 gerealiseerd.
Noodsteun Culturele Sector
Het ontvangen bedrag van € 75.000 vanuit de Provincie voor Noodsteun Culturele sector is ingezet voor achterstallig onderhoud aan het theater en steun van het museum. Het volledige bedrag is besteed en afgewikkeld in 2021.
Spuk Investering impuls Verkeersveiligheid
Doel van deze SPUK investering is het verkeersveiliger maken van wegen en fietspaden. Wij hebben hiervoor een rijksbijdrage van 50% ontvangen voor infrastructurele maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren. De MRDH doet daar nog extra subsidie bij, waarmee ongeveer 90% van de uitvoeringskosten met subsidie gedekt kan worden. Met een aantal maatregelen op fietsroutes (waaronder verbreding) wordt de kans op ongevallen met fietsers op deze routes verminderd. Met een aantal snelheidsremmende maatregelen in woonwijken wordt daar de kans op ongevallen verminderd en de kans op letsel verkleind. De uitvoering is gestart in 2021 en wordt afgerond in 2022.
Specifieke uitkering ventilatie op scholen
Deze specifieke uitkering is gericht op het op orde krijgen van het binnenklimaat in schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs in verband met de uitbraak van Covid-19. De Margrietschool heeft de uitkering ontvangen en de ventilatie in de school verbeterd. De afwikkeling van deze regeling zal plaatsvinden in 2022.
Provincie Zuid-Holland – woningbouw De Star
Van de Subsidieregeling Knelpuntenpot sociale huur en middenhuur Zuid-Holland heeft de provincie € 500.000 toegekend voor de realisatie van maximaal 100 zelfstandige huurwoningen voor het project De Star. In 2021 zijn 2 voorschotten tot een totaalbedrag van € 400.000 ontvangen.
Provincie Zuid-Holland – woningbouw Venestraat Nieuwstraat
Van de Subsidieregeling Sociale Woningbouw Haaglanden Zuid-Holland heeft de provincie € 465.000 toegekend voor de realisatie van 62 zelfstandige sociale huurwoningen van het project Venestraat Nieuwstraat. In 2021 is een eerste voorschot van € 186.000 ontvangen.
Provincie Zuid-Holland – woningbouw Van Santhorststraat Stompwijk
Van de Subsidieregeling Sociale Woningbouw Haaglanden Zuid-Holland heeft de provincie € 90.000 toegekend voor de realisatie van 12 zelfstandige sociale huurwoningen voor het project Van Santhorststraat Stompwijk. In 2021 is het eerste voorschot van € 36.000 ontvangen.
Provincie Zuid-Holland – glassanering en helofytenfilter Vlietvoorde
De provincie Zuid-Holland heeft een projectsubsidie 2021-2025 van € 529.437 toegekend voor de realisatie van glassanering, helofytenfilter en een recreatief wandelpad Duivenvoordecorridor / Vlietvoorde. In 2021 is een eerste voorschot van € 261.750 ontvangen.