Tot dit taakveld behoren alle voorzieningen gericht op het identificeren van de mogelijkheden (eigen kracht) en hulpvraag van de inwoner en zijn/haar netwerk. Hierbij hoort ook het doorverwijzen naar de juiste vorm van individuele ondersteuning, het verstrekken van informatie, vroegsignalering en cliëntondersteuning. In het geval van meervoudige problematiek kan casemanagement ingezet worden waardoor meer regie mogelijk is op het betrokken huishouden.
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft ervoor gekozen vooral de taken in de toegang naar ondersteuning grotendeels zelf uit te voeren (gespreksvoering, toewijzing, overdracht, zorgcoördinatie, nazorg). Deze toegang wordt verzorgd door multidisciplinaire teams (MDT’s). Hierin zijn alle expertises (wmo, jeugd, werk, inkomen en leerplicht) vertegenwoordigd. Daarnaast is een aantal taken uitbesteed aan derden, zoals in de toeleiding van zorgmijders en onafhankelijke cliëntondersteuning. Ook werkt de gemeente voor een aantal taken nauw samen met kernpartners, verenigd in het Sociaal Servicepunt (informatievoorziening en advies). Huisartsen zijn een belangrijke factor in het toegangsproces, aangezien zij direct mogen doorverwijzen naar Jeugdhulp. Zij worden daar sinds 2019 in ondersteund door praktijkondersteuners jeugd (POH jeugd).
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In 2021 heeft het Sociaal Servicepunt haar rol in informatie en advies uitgevoerd door dagelijks telefonisch bereikbaar te zijn en spreekuren op afspraak te houden. Inloopspreekuren waren vanwege de coronacrisis beperkt mogelijk. Er zijn ongeveer een gelijk aantal contactmomenten geweest als in de jaren voor 2021.
Cliëntondersteuning is ondanks corona in 2021 zo goed als mogelijk uitgevoerd door de professionals van MEE, Woej en Kwadraad. Ondersteuning op afstand blijkt lastig. Daarom heeft dit zo snel als kon ook weer live plaatsgevonden. Uiteraard zijn wel de geldende maatregelen in acht genomen.
Verder is onder alle inwoners van 70+ reclame gemaakt voor het Sociaal Service Punt, van waaruit cliëntondersteuning plaatsvindt. Uiteindelijk is er geen afname geweest in aantal verzoeken om ondersteuning.
In 2020 startte de gemeente met de pilot ‘Vroeg Eropaf’. Door de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 januari 2021 is de gemeente verplicht deze werkwijze structureel voort te zetten. Wat ook wenselijk is gezien de positieve resultaten van de pilot. In 2021 heeft het team Vroeg Eropaf 233 inwoners effectief bereikt. Dit betekent dat inwoners een vorm van hulp hebben geaccepteerd of hebben aangegeven het zelf nog te kunnen oplossen. Vroegsignalering is de manier om te voorkomen dat betalingsachterstanden verder oplopen en zich ontwikkelen tot een problematische schuldsituatie. Op basis van signalen van woningcorporaties, zorgverzekeraars, energie- en waterbedrijven (vaste lasten partners) benadert de gemeente bewoners met betaalachterstanden proactief om hen hulp en ondersteuning aan te bieden.
In opdracht van het Rijk heeft de gemeente in 2021 gedupeerden van de toeslagenaffaire ondersteund. De gemeente heeft deze gedupeerden, wanneer gewenst, ondersteund op het gebied van vijf primaire leefgebieden, namelijk: financiën, wonen, zorg, gezin en werk. Daarnaast heeft de gemeente de gemeentelijke schulden van gedupeerden kwijtgescholden.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld |
Toelichting per speerpunt
Er zijn geen speerpunten voor dit taakveld
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Wijkteams | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.747 | 415 | 2.162 | 2.102 | 60 |
Baten | 0 | 225 | 225 | 493 | 268 |
Saldo van lasten en baten | -1.747 | -190 | -1.937 | -1.609 | 328 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name Wmo Cliëntbegeleiding, Sociaal Servicepunt (inclusief de exploitatiekosten van De Waterlelie), uitvoeringskosten, opvang verwarde personen, en uitvoering van de Hart-wet-euro balans.