Gemeenschappelijke regelingen
- Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen geweest in 2021. Door onderbezetting is een deel van de werkzaamheden uitbesteed en is per augustus 2021 voor 0,5 FTE een Beleidsadviseur Gemalen en Persleidingen ingehuurd.
Door de beperkte bezetting lag de focus in 2021 primair op het verzorgen van het reguliere beheer en onderhoud van de diverse type gemalen, randvoorzieningen en persleidingen.Risico's
Financiële risico’s zijn niet voorzien. De redenen hiertoe zijn:1. Taken met bijhorende begrotingen worden voorafgaand vastgesteld in een dienstverleningsovereenkomst tussen de centrumgemeente en de “gast” gemeenten;2. De begroting van de taken is gekoppeld aan de begroting van het gemeentelijk rioleringsplan, die een kosten dekkende heffing kent;3. De centrumregeling voert uitsluitend beheer en onderhoud uit en kent daarmee een lager financieel risicoprofiel dan bij taken gerelateerd aan investeringen;4. Alleen de kosten die gemaakt worden voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp komen ten laste van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Gemaakte kosten in de overige gemeenten worden direct verrekend met de betreffende 'gast'-gemeenten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 377.000
Spiegeling afwegingskader
Het afwegingskader kwam bij de instelling in 2019 (raadsbrief 649) uit bij een publiekrechtelijke rechtsvorm. De centrumregeling is hiervan de lichtste vorm.
Deze vorm voldoet nog steeds.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 1.476.039
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 1.476.039
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 376.076
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 515.500
Resultaat over 2021
2020 € 77.550
- Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Het jaar 2021 heeft voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor een belangrijk deel in het teken gestaan van de coronacrisis. Daarnaast is de basis gelegd voor de tweede tussenevaluatie van de MRDH en is een begin gemaakt met een strategische agenda voor de nieuwe bestuursperiode.
Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer
Samen met Rijkswaterstaat, de MRDH en Bereik! is ingezet op verbetering van de bereikbaarheid van de Mall of The Netherlands. De MRDH keek vooruit: samen gaven de 23 gemeenten invulling aan het Nationaal Groeifonds en aan de Regionale Groeiagenda. De gemeente Leidschendam-Voorburg bepleit in dat verband visievorming op regionaal niveau voor de lange termijn over de A12, de spoorlijn en een eventuele lightrailverbinding.Taakveld 2.5 Openbaar Vervoer
Net als in 2020 heeft ook in 2021 de invloed van de coronacrisis op het openbaar vervoer centraal gestaan. Het rijk heeft opnieuw het overgrote deel van de gemiste reizigersinkomsten van de vervoerbedrijven gecompenseerd. Verder is in 2021 de MIRT Verkenning CID Binckhorst verbreed. In plaats van twee worden nu zes mogelijke tracés onderzocht.Taakveld 3.1 Economische Ontwikkeling
Voor het onderdeel Economisch Vestigingsklimaat heeft het omgaan met-, maar ook benutten van, de coronacrisis een voorname rol gespeeld in 2021. De marktimplicaties van de pandemie leidde namelijk tot een versnelling op het gebied van digitalisering binnen verschillende sectoren. De verschillende campusontwikkeling- en innovatieprogramma's die zijn opgezet vanuit de MRDH hebben bijgedragen aan de samenwerking binnen en tussen sectoren, kennisinstellingen en overheden. Hiermee is niet alleen een wezenlijke impuls gegeven aan de weerbaarheid van de regionale economie maar ook aan het betrekken van regionaal (ondernemers)talent bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.Risico's
De risico's die samenhangen met de programma's en de weerstandsvermogenratio die erop van toepassing is, zijn:- Economische Vestigingsklimaat; ratio van 1,6 (ruim voldoende).- Vervoersautoriteit; ratio 1 (voldoende).De normale bedrijfsrisico's doen zich regelmatig voor en deze zijn daarom vrij goed meetbaar. Hierdoor kunnen ze worden gedekt door ofwel beheersmaatregelen of door verzekeringen af te sluiten.
Gemeentelijke bijdrage
€ 208.224
Spiegeling afwegingskader
?
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 29.429.403
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 31.048.050
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 1.127.554.201
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 1.054.909.811
Resultaat over 2021
2021 € 1.459.857 en 2020 € 776.924
- Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW) in Liquidatie
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW) in Liquidatie
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
Op 1 januari 2021 heeft Werkbedrijf de Binnenbaan de activiteiten van DSW Rijswijk en omgeving overgenomen. In 2021 is verder gewerkt aan het opheffingsproces. Op 16 december 2021 heeft het Algemeen Bestuur akkoord gegeven op het actiepunt voor de vereffenaar om naar de Kamer van Koophandel te gaan om DSW Rijswijk en omgeving uit te schrijven.
Risico's
Alle operationele activiteiten en daarmee samenhangende risico’s en kansen overgedragen naar De Binnenbaan. Er zijn verder geen bijzonderheden ten aanzien van het beschikbare vermogen en de afwikkelingsrisico's van de DSW.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 1.582.000
Eigen vermogen 31-12-2021
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2021
n.n.b.
Resultaat over 2021
n.v.t.
- Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Financiering van de taakuitvoering door de ODH vond in 2021 plaats op basis van de per opdrachtgever te leveren producten en diensten. De deelnemersbijdrage is op basis van voorcalculatie vastgesteld.
Het jaar 2021 is qua taakuitvoering voor de taken voor de gemeente Leidschendam-Voorburg een relatief rustig jaar geweest. Het aantal uitgevoerde zaken binnen het programma Toetsing & Vergunningverlening en de urenrealisatie liggen onder de werkplanraming. Het aantal uitgevoerde zaken binnen het programma Toezicht & Handhaving ligt onder de werkplanraming, maar de tijdsbesteding is iets hoger geweest dan verwacht.Risico's
De maximumomvang van de incidentele weerstandscapaciteit (algemene reserve) bedraagt 5% van de bij begroting geraamde structurele exploitatielasten. Het totaal van de geraamde structurele exploitatielasten bedraagt op basis van de begroting 2022 € 25.142.300 zodat de maximumomvang kan worden bepaald op 5% van € 25.142.300 is € 1.257.100. Daarmee is de in de Algemene reserve aanwezige weerstandscapaciteit € 185.700 minder dan de vastgestelde maximumomvang van de weerstandscapaciteit. Voorgesteld wordt van het rekeningresultaat over 2021 een bedrag van € 185.700 toe te voegen aan de algemene reserve.
Gemeentelijke bijdrage
€ 943.523
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 1.071.385
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 1.817.085
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 18.667.793
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 19.539.936
Resultaat over 2021
€ 745.700
- Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
In 2021 is Avalex mede-eigenaar geworden (voor 13%) van HVC. HVC verwerkt vanaf 1 januari 2022 het huishoudelijk restafval, het grofvuil en het gft-afval.
In 2021 heeft ook een evaluatie van de huidige governance-structuur, de bedrijfsvoeringsorganisatie, plaatsgevonden. Deze evaluatie was in 2019 toegezegd. Op basis van de evaluatie is besloten de huidige governance-structuur te handhaven. Een nieuwe evaluatie vindt plaats uiterlijk op 1 februari 2024 volgens artikel 20 van de gemeenschappelijke regeling Avalex.Risico's
Avalex onderkent vijf risico's in de begroting: 1. Inwoners en gemeenten zijn niet tevreden over het ophalen van afval, service is onvoldoende2. Imagorisico, Avalex wordt negatief in de media gepositioneerd3. Financiële afrekeningen van gemeenten vallen tegen4. Ondersteuning van de gemeenten bij plannen om te komen tot de doelstelling voor minder restafval is niet optimaal, flexibiliteit van Avalex is onvoldoende5. Het niet halen van scheidingsdoelstellingenOm de risico's af te dekken heeft Avalex een weerstandsvermogen opgebouwd dat bestaat uit de algemene reserves (€ 4,5 miljoen) en bezuinigingsmogelijkheden. Naast de directe risico's bij Avalex, heeft de gemeente in 2021 een garantstelling afgegeven bij de aankoop van aandelen HVC door Avalex. De garantstelling over 2021, gebaseerd op de uitstaande leningenportefeuille per 31 december 2020, bedraagt voor de gemeente € 18.449.101. 1% van dit bedrag wordt als garantstellingsprovisie uitgekeerd. Deze provisie valt toe aan het taakveld Afval.
Gemeentelijke bijdrage
€ 8.802.077 DVO 2021
Spiegeling afwegingskader
In het kader van de aankoop van aandelen HVC heeft een spiegeling van HVC aan het afwegingskader plaatsgevonden. Hieruit kwamen geen bijzonderheden.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 5.353.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 6.253.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 34.352.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 36.952.000
Resultaat over 2021
2021 € 49.000 en 2020 € 29.000
- Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRH spelen zich af binnen de kolommen (brandweer, zorg, gemeentelijke crisisbeheersing en in het verlengde daarvan de multidisciplinaire rampenbestrijding en crisisbeheersing, en de gemeenschappelijke meldkamer).
Het beleid van de brandweer blijft ook de komende jaren gericht op het waarborgen van de fysieke veiligheid in de regio. De VRH blijft bij risicobeheersing een prominente gesprekspartner en adviseur van de gemeente. Het uitvoeringsprogramma wordt daartoe omgevingsrechtproof gemaakt en geeft daarmee richting aan de risicobeheersingsactiviteiten voor de komende jaren. Op basis van de recente evaluatie van de Wet Veiligheidsregio's staat voor de lopende kabinetsperiode gepland om, met behoud van het goede, een toekomstbestendig en samenhangend stelsel voor de crisisbeheersing en brandweerzorg te realiseren.
Het transitieakkoord 'Meldkamer van de Toekomst' uit 2013 is inmiddels in de eindfase beland. De VRH heeft middelen gereserveerd voor zowel de afhechting van de rafelranden als voor het optimaliseren van de meldkamerfunctie.
Risico's
De VRH onderkent een aantal niet afgedekte risico's. Deze zijn te onderscheiden in incidentele en structurele risico's. Hieronder is aangegeven welke risico's de VRH onderkent en in hoeverre, als dit risico zich voordoet, een beroep wordt gedaan op de weerstandscapaciteit.De incidentele risico's hebben betrekking op:- 2e loopbaanbeleid. Dit risico is berekend op € 107.000- Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Het berekende risico komt uit op een bedrag van € 467.000De structurele risico's betreffen:- Niet verzekerbare risico's. Dit risico is berekend op € 242.000.- Ontwikkelingen vrije instroom vrijwilligers. Het risico is berekend op € 293.000.- Aansprakelijkheid dienstverlening. Het restrisico wordt geraamd op € 138.000.- Cyberdreiging/digitale dreiging. Dit risico legt een beslag op het weerstandsvermogen van €133.000.- Gemiddeld werkgeversrisico WGA/WW. Het totale beslag op het weerstandsvermogen is berekend op €107.000.-Overgangsregeling Functioneel Leeftijdsontslag. Dit risico berust bij de aan de VRH deelnemende gemeenten. In die zin is er voor de VRH geen sprake van een financieel risico.
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.034.431
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 8.193.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 4.144.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 118.671.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 109.167.000
Resultaat over 2021
€ 1.264.000
- GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In de tweede helft van 2021 is de vier-jaarlijkse evaluatie van de Gemeenschappelijk Regeling GGD en VT Haaglanden uitgevoerd. De uitkomsten van de evaluatie zullen in 2022 besproken worden. De evaluatie richt zich in de basis op de organisatievorm én de werking van de GR. Het doel van de evaluatie is om het construct van de GR verder te optimaliseren, zodat de GR maximaal dienstbaar is aan de inhoudelijke opgaven en ontwikkelingen en kan doen waarvoor zij is opgericht, namelijk regionaal samenwerken op:
a. het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid;
b. het voorkomen van en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling.
De evaluatie kan dus leiden tot handreikingen ter versterking van de vorm en de werking van de GR, eventueel in de tijd uitgelijnd.Risico's
De gemeenschappelijke regeling GGD & VeiligThuis beschikt zelf niet over weerstandscapaciteit waardoor risico’s door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen. In de risicoparagraaf in de begroting 2022 van de gemeenschappelijke regeling (GR) is een inschatting gemaakt van de financiële risico’s. Deze zijn in totaliteit begroot op maximaal € 1 miljoen (aandeel LV is circa € 55.000). met name gerelateerd aan het risico op verdere volumegroei bij Veilig Thuis. Vanuit het perspectief van de gemeente worden geen andere grote risico's gezien. Wel zijn er de afgelopen jaren een aantal knel- en verbeterpunten gesignaleerd in de werking van de GR. Deze worden allen meegenomen in de aanstaande evaluatie.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.291.000
Spiegeling afwegingskader
De raad heeft gelegenheid gekregen haar zienswijze op de evaluatie mee te geven. De evaluatie richt zich op de organisatievorm én de werking van de GR en gaat verder dan de afspiegeling aan het afwegingskader. Door het uitvoeren van de evaluatie wordt de afspiegeling van het afwegingskader in 2022 overbodig. De timing van de volgende afspiegeling aan het afwegingskader zal bepaald worden na uitkomsten van de evaluatie.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 2.082.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 2.754.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 0
Resultaat over 2021
€ 2.028.000
- Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Het Servicebureau heeft samen met de 10 gemeenten van regio Haaglanden in 2021 verdere invulling gegeven aan de implementatie van de nieuwe inkoop jeugdhulp 2021. Samen met gemeenten en zorgaanbieders werkt het Servicebureau aan onderwerpen zoals kostenbeheersmaatregelen en het richtinggevend kader.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden beschikt niet over een eigen weerstandsvermogen. De deelnemende gemeenten vangen daarom de risico's op. In de risicoparagraaf in de begroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen. Ook is er een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is daarbij bepaald op € 680.000. Het aandeel van Leidschendam-Voorburg hierin is 7%, € 47.600.
Gemeentelijke bijdrage
€ 207.224
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling SJBH trad op 1 januari 2020 in werking. Partijen zijn deze regeling voor onbepaalde tijd aangegaan.
Gekoppeld aan de evaluatie zal de spiegeling aan het afwegingskader in 2022 plaatsvinden.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 43.687
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 84.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 958.756
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 1.338.000
Resultaat over 2021
€ 41.000
Vennootschappen en coöperaties
- VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
In 2021 is gestart met de uitbreiding van de Plaspoelhaven, die zo goed als klaar is. In het eerste kwartaal van 2022 zullen de laatste werkzaamheden afgerond worden, waaronder de aanleg van het speelterrein aan de Bolder, de aanplant van groenvoorzieningen en de aanleg van steigers voor ligplaatsen door de gemeente.
Op de bouwlocatie Leytsche Hof heeft archeologisch onderzoek plaatsgevonden en het terrein is, na de omlegging van kabels en leidingen, verder bouwrijp gemaakt.
De omgevingsvergunning voor het bouwplan Leytsche hof is onherroepelijk geworden. Voor dit bouwplan heeft SJB een bijdrage aangevraagd op grond van de 'Bijdrageregeling Duurzame Nieuwbouw Leidschendam Centrum' van de VOF. De aanvraag voldoet aan de criteria en is eind februari 2022 toegekend. De grond zal naar verwachting in april 2022 aan SJB worden geleverd, Daarna start de bouw.
De bouwlocatie Schoorlaan is bouwrijp opgeleverd en de bouw aldaar is gestart in oktober 2021. De voorbereidingen voor de herinrichting van de Schoorlaan zijn gestart.
Voor het bouwplan Rijnlandstraat-Noord heeft de gemeente de verlegging van het gelegen recht van weg op deze locatie aangekondigd. Dit is noodzakelijk om straks de gronden te kunnen leveren aan SJB. Het bouwplan is behandeld in de gemeenteraad van 22 februari 2022.Risico's
Het enige risico betreft die van de (restant) civieltechnische werkzaamheden die nog verricht moeten worden, waarvan alleen de 2e en 3e fase van de Schoorlaan nog aanbesteed moet worden. De overige aanbestedingsvoordelen die zijn behaald op inmiddels afgerond bestekken, zijn vrijgevallen ten gunste van het resultaat.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 1.006.557
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 440.533
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 0
Resultaat over 2021
2021 € -566.024 en 2020 € 201.825
- Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Dunea heeft in de komende jaren drie grote opgaven in de drinkwatervoorziening om haar leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst. Uitdagingen zijn hier dat de bevolkingsgroei in het verzorgingsgebied sneller gaat en eerder plaatsvindt dan eerder aangenomen. Daarnaast zijn er effecten door de klimaatverandering en extra zuivering om de waterkwaliteit op peil te houden. Om de grotere afzet te kunnen faciliteren zal er extra en eerder moeten worden geïnvesteerd in een grotere productiecapaciteit. Vooralsnog kan Dunea de extra middelen opvangen die benodigd zijn om de productiecapaciteit te vergroten. Deze worden deels gedekt door de tarieven binnen de toegestane kaders te verhogen.
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de N.V. beperkt tot een bedrag van circa € 1,2 miljoen. De resultaten van Dunea nemen vanaf 2012 alleen maar toe en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2020 is ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering toenemen. Het afgelopen jaar was de drinkwatervoorziening niet in gevaar, maar er waren wel uitdagingen. Er bestaat altijd het risico dat Dunea haar doelen binnen de gegeven kaders niet tijdig kan realiseren.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 230 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 237 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 351 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 360 miljoen
Resultaat over 2021
€ 7 miljoen
- BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). Daarom worden keuzes gemaakt.
De langlopende rentetarieven blijven een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke gevolgen ook voor de klanten. Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. Daarom richt de BNG zich op het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. BNG Bank zal zich blijven richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact.Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2021 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2020 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2023
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 4.877 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 5.097 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 144.802 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 155.262 miljoen
Resultaat over 2021
€ 221 miljoen
- Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin op termijn nog niet de benodigde middelen beschikbaar heeft. Stedin is samen met de aandeelhouders, met het traject 'lange termijn financiering 3', aan het onderzoeken op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kan krijgen. Dit is het vervolg op het succesvol afgesloten traject lange termijn financiering 2. Ook nieuwe partijen worden hierbij betrokken. De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten worden actief betrokken bij het traject.
Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Zeer waarschijnlijk zal er geen dividend meer op de reguliere aandelen worden uitgekeerd. Dit effect is in de begroting van onze gemeente verwerkt. Verder zijn er op dit moment geen grote risico's.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 2.949.000.000
Eigen vermogen 31-12-2021
€ 2.891.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 3.004.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2021
€ 3.183.000.000
Resultaat over 2021
€ 42.000.000
- Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
In 2021 is het Werkbedrijf De Binnenbaan gestart en heeft de uitvoeringstaken op het gebied van de WSW volledig overgenomen van de DSW.
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.774.000
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een inkooprelatie met dit werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. In aanloop tot een besluit op een volgende contractperiode zal in 2024 worden gespiegeld aan het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2021
€ 100.000
Eigen vermogen 31-12-2021
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2021
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2021
n.n.b.
Resultaat over 2021
n.n.b.