4. Onderwijs

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Tot dit taakveld behoren de organisatie van het leerlingenvervoer, het aanbieden van voor- en vroegschoolse educatie, het voeren van onderwijsachterstandenbeleid, het mede zorgdragen voor passend onderwijs, het aanbieden van volwasseneneducatie en het stimuleren van schooldeelname, door leerplicht en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

De gemeente heeft samen met de partners middel jaarplannen uitvoering gegeven aan de gezamenlijk opgestelde Lokale Educatieve Agenda 2019-2022. Ingezet is op de brede ontwikkeling van kinderen, de verbinding onderwijs en zorg, het bevorderen van gelijke kansen en het voorkomen van schooluitval. Ter ondersteuning van de consulenten jeugd en ter bevordering van de samenwerking met het samenwerkingsverband primair onderwijs is met hen een afwegingskader onderwijs-jeugdhulp opgesteld. Dit kader is een hulpmiddel voor consulenten en voorziet in een werkwijze bij complexe situaties. De inzet op passend onderwijs, leerplicht, laaggeletterdheid, platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt, peuteropvang en volwasseneneducatie is gecontinueerd. De deelname aan voorschoolse educatie (VE) is per kwartaal gemonitord. Met extra subsidie is de kinderopvang in staat gesteld de wettelijk vereiste pedagogisch beleidsmedewerker per 1 januari 2022 aan te stellen. Deze medewerker draagt bij aan de verbetering van de VE-kwaliteit. In het kader van het onderwijsachterstandenbeleid is in 2021 een nieuwe VE-groep gestart en is een extra opvangklas voor instromers/nieuwkomers gestart.

Eind 2021 heeft de gemeente van de Rijksoverheid middelen ontvangen voor het terugdringen van achterstanden die kinderen tijdens de coronapandemie hebben opgelopen. De gemeente en de partners onderwijs en kinderopvang zijn in het kader van dit Nationaal Programma Onderwijs in overleg getreden om hieraan met elkaar invulling te geven.

Daarnaast heeft de gemeente zich eind 2021, samen met het onderwijs, aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie, een landelijk initiatief van het Ministerie van OCW. De middelen hiervoor stelt het ministerie direct beschikbaar aan het basisonderwijs.

Leerlingenvervoer is uitgevoerd binnen de wettelijke en gemeentelijke kaders. Het bieden van maatwerk heeft hierin centraal gestaan. In 2021 is een start gemaakt met een nieuwe aanbestedingsprocedure.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Versterken preventie en de effectiviteit van de jeugdhulp en passend onderwijs

Verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. Hierdoor verbeteren de kansen voor kinderen en jeugdigen op een goede toekomst en kunnen de kosten van overbruggingszorg worden teruggedrongen doordat er minder/kortere trajecten jeugdhulp in het onderwijs worden gerealiseerd.

Toelichting per speerpunt

Versterken preventie en de effectiviteit van de jeugdhulp en passend onderwijs

Vanuit de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) heeft de werkgroep 'verbinding onderwijs en zorg' verder gewerkt aan hun pilot om onderwijs en zorg beter aan elkaar te koppelen. De pilot heeft in 2021 een vervolg gekregen. Naast het voortzetten van casusbesprekingen is de inzet van jeugdconsulenten op een aantal basisscholen en kinderopvanglocaties voorbereid en van start gegaan.

De gemeente heeft in samenwerking met schoolmaatschappelijk werk een pilot 'preventie+' (versterking vrij toegankelijke ondersteuning jeugd) uitgevoerd, waarbij het aantal uren schoolmaatschappelijk werk uitgebreid kon worden. De eerste resultaten zijn positief en hebben ertoe geleid dat in 2022 een voortzetting plaatsvindt.

In nauwe samenwerking met Den Haag, Rijswijk en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs is een gezamenlijke ambitie vastgesteld om onderwijs en jeugdhulp zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. 'Ieder kind ontwikkelt zich veilig en optimaal in de eigen context'.
Om dit te bereiken is en wordt regionaal (3 gemeenten) gewerkt aan de volgende pilots:

  • Invoering Onderwijs Jeugdhulp Arrangementen (OJA’s) op scholen voor speciaal onderwijs en speciaal voortgezet onderwijs. Een OJA betreft het integrale aanbod van hulp voor jeugdigen/leerlingen die een combinatie van (extra) onderwijsondersteuning en jeugdhulp nodig hebben als voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het onderwijs en om hun ontwikkelingsperspectief te kunnen bereiken. Doel was om deze per 1 januari 2022 in te voeren. De nieuwe implementatiedatum is gesteld op 1 april 2022.
  • Terugdringen aantal thuiszitters door de invoering van Routeboek Verzuim en Thuiszitters op primair en voortgezet onderwijs. In nauwe samenwerking tussen gemeenten en onderwijs zijn de routeboeken Verzuim en Thuiszitters gerealiseerd. Op 70% van de basisscholen en op 100% van de scholen voor voortgezet onderwijs in Leidschendam-Voorburg zijn startgesprekken gevoerd waarbij er aandacht is besteed aan de routeboeken. De werkwijze is met schoolmaatschappelijk werk, onderwijs en leerplicht besproken.
  • Privacy-convenant onderwijs is vastgesteld. Door onderwijs en gemeenten is een gezamenlijk convenant vastgesteld dat ervoor zorgt dat casuïstiekoverleggen binnen de AVG-regels zo goed mogelijk kunnen worden gevoerd.

Verbonden partij(en)

Wat heeft het gekost?

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Primitieve
begroting
2021

Begrotings-
wijzigingen
2021

Begroting
na wijziging
2021

Realisatie
2021

Verschil
2021

Lasten

3.909

236

4.145

3.630

515

Baten

1.670

429

2.098

1.748

-351

Saldo van lasten en baten

-2.239

193

-2.047

-1.883

164

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen met name leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten, leerplicht, de Lokale Educatieve Agenda en het schoolzwemmen.
De baten betreffen de rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2022 16:19:07 met de export van 07/06/2022 16:01:48