Een optimale verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De bereikbaarheid gaat hand in hand met de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, volgens het landelijke principe van Duurzaam Veilig. Door het beperken van niet-noodzakelijk autogebruik en het bevorderen van langzaam verkeer en gebruik van openbaar vervoer wil de gemeente de goede bereikbaarheid behouden met verbetering van de leefbaarheid. De gemeente hecht daarbij grote waarde aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente het vastgesteld verkeersbeleid uit en actualiseert zij jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In november is, vooruitlopend op het opstellen van een Omgevingsvisie, de Bouwsteen Mobiliteit en Bereikbaarheid door de gemeenteraad vastgesteld. Daarin is opgenomen hoe we als gemeente door middel van verkeers- en vervoerbeleid een bijdrage kunnen leveren aan de ambitie om goed bereikbaar te blijven, maar ook het groene karakter en de leefbaarheid van de gemeente te behouden en te versterken.
Dat doen we op twee manieren:
- Beter benutten van de beschikbare capaciteit van de bestaande infrastructuur;
- Stimuleren van andere vervoerswijzen dan de auto.
Tevens is gewerkt aan de voorbereiding en realisatie van diverse maatregelen op het gebied van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het gaat hier bijvoorbeeld om verkeersmaatregelen rondom de Mall of the Netherlands (via de Taskforce), Leidschendam-Centrum en Stompwijk. En daarnaast maatregelen ter verbetering van de (fiets)veiligheid, de introductie van deelfietsen en deel-e-scooters en de realisatie van extra laadpalen.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid | De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. | |
Project Bereikbaar Stompwijk | De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. Het project Bereikbaar Stompwijk omvat de reconstructie van de Stompwijkseweg (in 2018 opgeleverd), de realisatie van de Veenpoldersweg (voorheen Verbindingsweg) en de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. Speerpunt 2021: aanleg van de Veenpoldersweg en ingebruikname. En aanbesteding van het werk Dr. van Noortstraat. Dit werk wordt in samenwerking met het Hoogheemraadschap Rijnland uitgevoerd (diverse wateropgaven). | |
Doorstroming N14 / Bereikbaarheid Mall of the Netherlands | De gemeente en Rijk willen samen de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel verbeteren. Daarnaast zet de gemeente samen met partners als rijk, regio, Unibail Rodamco Westfield en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en bereikbaarheid van de Mall. | |
Verbeteren regionale fietsroutes | Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. |
Toelichting per speerpunt
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid
Voor dit speerpunt heeft de gemeenteraad in een aantal besluiten zich uitgesproken over de uitwerking en invoering van een aantal maatregelen. Van die maatregelen zijn de brug open borden, het PRIS (Parkeer Route Informatie Systeem) de DRIP (Digitaal Route Informatie Paneel) uitgewerkt, aanbesteed en in 2021 gedeeltelijk gerealiseerd. DRIP’s zijn geplaatst maar nog niet volledig aangesloten. De uitbreiding van de Blauwe zone in Damcentrum is uitgevoerd in de parkeergarage Damplein en het college heeft ook besloten de blauwe zone in de straten uit te breiden. Dit wordt in de loop van 2022 uitgevoerd gekoppeld aan de digitalisering van de parkeerontheffingen in blauwe zones. De overige door de raad vastgestelde maatregelen zijn verder uitgewerkt, voorbereid en (deels) aanbesteed en zullen in 2022 verder worden gebracht en uitgevoerd. |
---|
Project Bereikbaar Stompwijk
De voor 2021 benoemde speerpunten zijn niet gehaald. De oplevering van de Veenpoldersweg is gepland voor juni 2022. Zoals reeds bij de 2e Tussentijdse rapportage is gemeld was er begin 2021 tijdens de uitvoeringsperiode sprake van technische complicaties. De oplevering van dit werk is daardoor circa één jaar later dan voorzien. De voorbereidingen voor de herinrichting van de Dr. van Noortstraat hebben in 2021 langer geduurd dan was voorzien. Er is meer tijd gereserveerd voor het verzamelen van wensen en ideeën voor de weginrichting en het afstemmen van inrichtingsvarianten met de Adviesraad Stompwijk en andere stakeholders in het plangebied. Ook de coronapandemie en bijbehorende maatregelen hebben bijgedragen aan de vertraging. Op basis van de verkregen input zijn verschillende wegontwerpen opgesteld. Eind december 2021 startte de consultatieperiode voor een periode van 4 weken. Vaststelling van het wegontwerp door de raad wordt voorzien in Q2 2022. In de tweede helft van 2022 wordt het ontwerp in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Rijnland nader uitgewerkt en voorbereid voor aanbesteding. |
---|
Doorstroming N14 / Bereikbaarheid Mall of the Netherlands
Het project A4 Haaglanden N14, dat in de gemeente Leidschendam-Voorburg voorziet in ongelijkvloerse kruispunten op de N14, loopt vertraging op. Voor de zogenaamde meekoppelkans Fietstracé Sijtwendetracé zal het ontwerp voornamelijk rekening moeten houden met de aandachtspunten veiligheid, geluid en privacy, zoals genoemd door bewoners. Door de vertraging bij het nemen van het Tracébesluit zijn RWS en de gemeente opnieuw aan het kijken naar de haalbaarheid van het ‘Fietstracé Sijtwende’. Als het fietstracé haalbaar blijkt te zijn, en daar lijkt het op, dan is RWS bereid de aanleg en uitvoering van de fietsbruggen mee te nemen in het totale project. De gemeente zal hier dan financieel aan bijdragen en zal zelf de tussenliggende fietspaden aanleggen. Principe besluitvorming hierover moet in het eerste kwartaal van 2022 plaatsvinden. Dit is dan een wijziging ten opzichte van het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) waarmee Rijkswaterstaat invulling geeft aan de zienswijze van de gemeente. Mall of the Netherlands:
Het college heeft voorgesteld om de Taskforce in 2022 te continueren. Zodat we kunnen blijven profiteren van de in 2021 behaalde resultaten, maar ook verder kunnen werken aan structurele oplossingen die de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg verbeteren en de overlast ervaring in de omgeving van de Mall verminderen. Het voorstel is eind december 2021 naar de gemeenteraad gestuurd en besproken in de commissie samenleving van 7 februari 2022. Daar is besloten om het voorstel als bespreekpunt in te brengen in de raadsvergadering van dinsdag 22 februari 2022. |
---|
Verbeteren regionale fietsroutes
Voor de Metropolitane fietsroute Den Haag - Pijnacker via Voorburg-West is aanvullend onderzoek naar de mogelijkheden rondom de Nieuwe Tolbrug uitgevoerd in de tweede helft van 2021. In het vierde kwartaal is de participatie voorbereid. De besluitvorming over voorkeurstracé, schetsontwerp en een regionale samenwerkingsovereenkomst volgt in 2022. |
---|
Verbonden partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling |
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Ontwikkelingen |
Samen met de Rijkswaterstaat, de MRDH en Bereik! is daarnaast ingezet op verbetering van bereikbaarheid van de Mall of The Netherlands. De MRDH heeft ook vooruit gekeken: Samen hebben de 23 gemeenten invulling gegeven aan het Nationaal Groeifonds en aan de Regionale Groeiagenda. De gemeente Leidschendam-Voorburg bepleit in dat verband visievorming op regionaal niveau voor de lange termijn ten aanzien van de A12, spoorlijn en een eventuele lightrailverbinding. |
Wat heeft het gekost?
Verkeer en Vervoer | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.952 | -215 | 9.737 | 9.364 | 373 |
Baten | 770 | 16 | 786 | 1.068 | 282 |
Saldo van lasten en baten | -9.182 | 231 | -8.951 | -8.296 | 655 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld.
De baten betreffen onder meer een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.