De gemeente streeft ernaar om parkeercapaciteit van voldoende omvang en kwaliteit aan te bieden voor motorvoertuigen en fietsen aan alle doelgroepen, zolang dit (zonder buitenproportioneel kwaliteitsverlies) past binnen de openbare ruimte en de financiële kaders van de gemeente. Om de schaarse parkeerruimte zo goed en eerlijk mogelijk te verdelen over de verschillende doelgroepen, is een gebalanceerd parkeerbeleid essentieel. De parkeerregulering wordt zo goed mogelijk afgestemd op de specifieke eigenschappen van een gebied. De kaders hiervoor komen voort uit de nota Parkeerbeleid en de nota Parkeernormen.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
In april is door de gemeenteraad de Nota Parkeerbeleid 2021 vastgesteld. Deze bevat de visie op parkeren en de kaders voor verdere uitwerking van het parkeerbeleid. De gemeente wil een duidelijk en eenduidig parkeerbeleid voeren. Parkeerbeleid kan dan ook betekenen dat juist geen parkeermaatregelen worden uitgevoerd. In het najaar is gestart met het opstellen van een Plan van Aanpak voor de uitwerking van het parkeerbeleid per wijk.
In november is de Bouwsteen Mobiliteit en Bereikbaarheid door de gemeenteraad vastgesteld. Daarin staat hoe met parkeerbeleid een bijdrage geleverd kan worden aan de ambitie om bereikbaar te blijven, maar ook het groene karakter en de leefbaarheid van de gemeente te behouden en te versterken.
De mogelijkheden voor verdere digitalisering van parkeerontheffingen zijn verkend. Er zijn voorbereidingen getroffen om in 2022 tot een nieuw uitgiftebeleid en nieuw systeem te komen.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum | Een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden zijn belangrijke voorwaarden voor een leefbaar Leidschendam Centrum. Een buurt waar het goed wonen, winkelen en recreëren is. In 2019 is met bewoners en ondernemers gesproken over mogelijke maatregelen en zijn nieuwe onderzoeken uitgevoerd. De vastgestelde maatregelen worden in 2021 en verder uitgevoerd. |
Toelichting per speerpunt
Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum
Over het vergroten van de blauwe zone Damcentrum is na de participatie en het zienswijzen- en inspraaktraject in december door het college een definitief besluit genomen. Uitvoering volgt in 2022, gekoppeld aan het digitaliseringsproces van de parkeerontheffingen. Het parkeerverwijssysteem is in het vierde kwartaal geplaatst. De aanbesteding van de parkeersensoren is afgerond. De voorbereiding tot plaatsing is opgestart. |
---|
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Parkeren | Primitieve | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 473 | 107 | 580 | 533 | 47 |
Baten | 39 | 0 | 39 | 48 | 9 |
Saldo van lasten en baten | -434 | -107 | -542 | -485 | 56 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen uitgaven ten behoeve van parkeervoorzieningen (voornamelijk onderhoud van parkeergebouwen). De baten betreffen de legesopbrengsten voor gehandicapten parkeerkaarten en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.