8. Bouwen en wonen (VHROSV)

8.3 Wonen en bouwen

Tot dit taakveld horen gebieds- en locatieontwikkeling, woningbouw, woningverbetering en -renovatie, woonruimteverdeling en -vergunningen, de omgevingsvergunning (leges), bouwtoezicht en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Bij ontwikkelingen in de leefomgeving moet de gemeente steeds afwegen hoe zij de beperkte ruimte wil laten benutten om een aantrekkelijke groene en duurzame woongemeente te kunnen blijven. In de Omgevingsvisie geeft de gemeente aan hoe zij de gewenste en benodigde functies op het gebied van wonen, werken en vrije tijd een plek wil geven. De uitdaging voor de gemeente, en de woningmarktregio, is te sturen op een woningvoorraad met toekomstwaarde, die aansluit op de woonbehoeftes van inwoners op de lange termijn. Ook de betaalbaarheid en stijgende woonlasten vragen aandacht van alle betrokken partijen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

De Bouwsteen groene woongemeente Leidschendam-Voorburg is op 13 juli 2021 in de raad vastgesteld.
Samen met de verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020 vormt deze de basis voor sturing op meer differentiatie in het aanbod van (flexibele) woningen. Waar mogelijk gebeurt dat gebiedsgericht, in een veilige en toegankelijke woon- en leefomgeving. De woningen zijn bedoeld voor een mix aan inwoners met en zonder zorgvraag.
De Taskforce sociale woningbouw Leidschendam-Voorburg heeft als doel te komen tot versnelling van sociale woningbouw en uitbreiding van het aantal locaties. In deze Taskforce is het volgende inzichtelijk gemaakt:

  • het sociale huurdeel (DAEB) van het toekomstige woningbouwprogramma;
  • de woningbouwprojecten waarin WoonInvest en/of Vidomes het sociale programma voor hun rekening nemen.

Voor de ontwikkeling van innovatieve woonzorgvormen is eind 2021 een Projectleider Innovatieve woonzorgvormen aangesteld. De projectleider heeft als opdracht de vestiging van een voorziening voor wonen met zorg op één van de bestaande bouwlocaties. Deze activiteiten worden uitgevoerd conform het bestedingsplan langer zelfstandig wonen Leidschendam-Voorburg 2021 t/m 2030 en de bouwsteen groene woongemeente. Momenteel vindt een verkenning van mogelijke locaties plaats.
De gemeente treedt onder andere in contact met zorginstellingen. Doel hiervan is om de huisvesting en ondersteuning van kwetsbare groepen te verkennen.

De economische groei zet verder door wat onder andere resulteert in meer vergunningsaanvragen en initiatieven van derden.
Medio 2021 zijn vanuit het bestedingsplan reserve duurzaamheid en energietransitie de budgetten voor wijkaanpakken en bewonersinitiatieven toegevoegd aan dit taakveld. De Lokale EnergieStrategie is in december 2021 vastgesteld waardoor de daadwerkelijke wijkaanpak nog niet in 2021 is begonnen.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Sociale en middel-dure woningbouw stimuleren

Bij nieuwe initiatieven tot woningbouw geldt een aandeel sociale huurwoningen van 30% en aandeel middel-dure huur-/koopwoningen van 20% per locatie als uitgangspunt.

Toelichting per speerpunt

Sociale en middel-dure woningbouw stimuleren

De sturing op sociale woningbouw Leidschendam-Voorburg leidt vaker en tot meer sociale huurwoningen in de woningbouwplannen van externe initiatiefnemers dan in de periode voordat deze regeling gold. De periode sinds de inwerkingtreding van de verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2020 is te kort om het effect ervan op de toevoeging van middeldure woningen te zien. De voorwaarde in de verordening tot realisering van 30% sociale huurwoningen en 20% middeldure huur-/koopwoningen per woningbouwlocatie wordt standaard opgenomen in de afspraken tussen gemeente en initiatienemer tot woningbouw.

Verbonden partij(en)

Wat heeft het gekost?

Wonen en bouwen

Primitieve
begroting
2021

Begrotings-
wijzigingen
2021

Begroting
na wijziging
2021

Realisatie
2021

Verschil
2021

Lasten

2.663

1.156

3.819

3.318

501

Baten

1.995

-422

1.573

1.619

46

Saldo van lasten en baten

-668

-1.578

-2.246

-1.699

547

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen de kosten voor de uitvoering van de vergunningverlening, het bouw- en woningtoezicht en het beheer van de basisregistratie.
De baten betreffen legesopbrengsten (voor onder andere omgevingsvergunningen), verhaal kosten bestuursdwang en basisregistraties en de verkoop van gemeentelijk vastgoed.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2022 16:19:07 met de export van 07/06/2022 16:01:48