Algemeen

Bestuurlijke samenvatting

In 2021 is de reguliere dienstverlening in het servicecentrum ondanks de coronamaatregelen grotendeels conform de norm gerealiseerd. Bij inwoners waar sprake was van een urgente (medische) situatie, is maatwerk geleverd door hen tussendoor te helpen of huisbezoeken af te leggen. De gemeente is daarnaast, middels thuiswerken, steeds goed bereikbaar geweest via de telefoon (14 070), website, sociale media (Twitter, Instagram en Facebook) en e-mail.

Het betrekken van inwoners en organisaties bij het ontwikkelen van beleid en uitvoering is essentieel voor het draagvlak in de samenleving en het vertrouwen in de overheid. Nieuwe afspraken over een betere burgerparticipatie zijn het afgelopen jaar aan de raad voorgelegd en na een intensief debat aangenomen.

De uitstroom van medewerkers is toegenomen en de werving van nieuwe medewerkers wordt lastiger. De krapte op de arbeidsmarkt speelt daarbij een grote rol. Eind 2021 is de arbeidsmarktcommunicatie aangescherpt met de leidende principes ‘wendbare organisatie’ en ‘aantrekkelijk werkgeverschap’. Door de coronacrisis zijn in 2020 al investeringen in de IT-infrastructuur versneld en daar is 2021 ook mee doorgegaan. De kantoren zijn beter geschikt gemaakt voor het hybride werken en een hybride werkregeling is tot stand gekomen. Desondanks hebben de lockdowns in 2021 een zware tol geëist van medewerkers en processen. De uitingen van waardering door de raad het afgelopen jaar zijn daarom in juist deze tijd een extra hart onder de riem geweest.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2022 16:19:07 met de export van 07/06/2022 16:01:48